Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
763007_0001.png
763007_0002.png
763007_0003.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 67 (Alm. del):I brev af 11. november 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 67:"Ministeren bedes orientere om udviklingsarbejdet med at forbedre stati-stikken vedr. frafald/omvalg på ungdomsuddannelserne."Svar:

Profilmodellen

Jeg kan orientere om, at profilmodellen fortsat er det vigtigste statistik-redskab til at belyse frafald og omvalg på ungdomsuddannelserne. 95pct. målsætningen opgøres på baggrund af profilmodellen, og de øvrigestatistiske redskaber nævnt nedenfor støtter eller vil støtte profilmodel-len. Profilmodellen bliver løbende forfinet yderligere.

Databanken

På Undervisningsministeriets hjemmeside er det muligt at finde data omfrafald i databanken, som er Undervisningsministeriets online databasemed nøgletal om uddannelser i Danmark. Databanken er offentlig til-gængelig, og der er gratis adgang til databanken. Databanken indeholderdetaljeret uddannelsesstatistik på tværs af det danske uddannelsessystem,herunder også ungdomsuddannelserne, og det er muligt at finde data forden enkelte institution. Data kan fordeles blandt andet på overgang tilandre uddannelser.UNIC har i 2009 udført en frafaldsanalyse på det gymnasiale område.Undersøgelsen omfattede kortlægning af frafaldsniveauer, frafaldetstidsmæssige struktur, frafaldets årsager og institutionernes indsatsområ-der samt endeligt institutionernes evne og metode til at genplacere ele-verne. Et element i undersøgelsen var en statistisk deskriptiv gennem-gang af frafaldet på de forskellige gymnasiale uddannelser med inddragel-se af relevante parametre, herunder beskrivelse af udviklingen over de
24-11-2009
2senere år udarbejdet på baggrund af de tilgængelige uddannelsesstatisti-ske registre.

Indikator for udvikling i gennemførelse - Forløbsstatistikken

For at kunne understøtte skolernes arbejde med handlingsplaner for øgetgennemførelse og dialogen mellem Undervisningsministeriet og skolerneom udviklingen i gennemførelse er der på erhvervsuddannelsesområdetsiden 2007 udviklet en tidsnær indikator for frafaldet. Indikatoren viser,om eleven har fuldført, fortsat er i gang med uddannelsen, er skiftet til enanden erhvervsuddannelse (omvalg), eller har afbrudt uden at vælge enanden erhvervsuddannelse seks måneder efter eleven er startet.Derudover er der udviklet en indikator for overgangen mellem erhvervs-uddannelsernes grundforløb og uddannelsesaftaler, som kan angive omeleven har en uddannelsesaftale henholdsvis to og ti måneder efter, ele-ven har opnået en kvalifikation til hovedforløbet.Indikatoren er egnet til at følge den enkelte skoles udvikling i frafaldet.Den kan ikke anvendes til at rangordne skolerne og på den måde sam-menligne udviklingen i frafaldet mellem institutionerne.I ressourceregnskabet vil senere indgå en forløbsstatistik for det gymna-siale område, som udvikles med udgangspunkt i den eksisterende for-løbsstatistik på erhvervsuddannelserne.

Fælles datagrundlag

Som følge af ”Aftale om flere unge i uddannelse og job” af 5. november2009 (”ungepakken”) vil der blive oprettet et fælles datagrundlag, derviser den aktuelle uddannelses- og beskæftigelsesstatus for alle unge fra9. klasse. Forslaget om det fælles datagrundlag indgår i implementeringenaf aftalen, og det er hensigten, at det fælles datagrundlag skal være i drift iefteråret 2010. I aftalen er der sat midler af til udviklingsarbejdet meddatagrundlaget.Datagrundlaget skal etableres i fællesskab mellem Undervisningsministe-riet og Beskæftigelsesministeriet. Datagrundlaget skal sammenholde op-lysninger fra forskellige offentlige registre om uddannelses- og beskæfti-gelsesstatus. Blandt de offentlige registre, der kommer til at indgå i detfælles datagrundlag, er de administrative systemer på uddannelserne ogUngdommens Uddannelsesvejledning, og det fælles datagrundlag vildermed kunne give et aktuelt billede af frafald på ungdomsuddannelser-ne. Datagrundlaget vil således også kunne anvendes som en aktuel indi-kator af 95 pct. målsætningen.Derudover skal kommunerne kunne anvende data fra datagrundlaget isagsbehandlingen, blandt andet i forbindelse med, at kommunerne skal
3følge op på, om de 15-17-årige følger deres uddannelsesplan. Datagrund-laget er baseret på registre, der går på tværs af uddannelser, og omvalg tilandre aktiviteter vil derfor kunne fremgå af datagrundlaget.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder