Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
769657_0001.png
769657_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 59 (Alm. del):I brev af 4. november 2009 har udvalget efter ønske fra Christine Anto-rini (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 59:"Ministeren bedes tilsende udvalget den nyeste opgørelse over, hvordanudviklingen i antal dansktimer over et skoleforløb har været siden 1960-erne?"Svar:Det er anført i begrundelsen for spørgsmålet, at tidligere undersøgelserover udviklingen i det antal dansktimer, en elev får over et skoleforløb,har vist, at en elev i 1997/98 fik væsentlig færre dansktimer, end en elevfik i 1962/63. En elev kunne med udgangen af 7. klasse i 1962/63 for-ventes at have fået 2.067 timer i dansk, mens en elev i 1997/98 havdefået 1.503 timer med udgangen af 7. klasse og 1.871 timer med udgangenaf 9. klasse.Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af data, der kan dannegrundlag for en opgørelse over, hvordan udviklingen i antal dansktimerover et skoleforløb har været siden 1960erne. En sådan sammenligninger endvidere meget vanskelig at foretage på grund af de mange ændringeraf folkeskolelovgivningen i forhold til timetallene og tilrettelæggelsen afundervisningen i folkeskolen gennem årene. Eksempelvis blev lørdags-undervisningen afskaffet i 1970, lektionernes længde blev fra 1974 æn-dret fra 50 til 45 minutter, kommunerne fik i 1975 ret frie rammer indenfor minimums- og maksimumstimetal, således at timetallene ikke nød-vendigvis afspejler de faktisk afholdte timer. Endvidere blev timernetidligere gjort op som lærerskematimer (lektioner á 45 minutter), mens dei dag gøres op som elevernes årlige klokketimetal, og elevernes mini-mumstimetal beregnes nu efter et generationsprincip over en treårig pe-riode mod tidligere antal lektioner i den enkelte uge i det enkelte skoleår.
03-12-2009
2En undersøgelse, der blev foretaget i forbindelse med udarbejdelsen afbetænkning nr. 1092 vedrørende folkeskolens specialundervisning fra1987 viste dog, at der for den enkelte elev var tale om en reduktion idansktimerne i løbet af 1.-9. klasse i størrelsesordenen ca. 30 pct. frastarten af 1960erne til 1980erne, jf. betænkningen side 91-93 (vedlagt).En elev fik i 1962/63 i løbet af 1.-7. klassetrin ugentligt gennemsnitligt7,37 klokketimer i dansk, mens en tilsvarende elev i 1984/85 fik 4,94klokketimer.Som et led i regeringens bestræbelser for at styrke fagligheden i bl.a.dansk har jeg sammen med partierne bag folkeskoleloven (V, K, S ogDF) ved ændringer af folkeskoleloven i 2003 og 2006 øget minimums-timetallet i dansk for 1.-3. klassetrin med i alt 180 lektioner.UNI•C Statistik & Analyse har oplyst, at en elev med udgangspunkt i deplanlagte timetal i skoleåret 2008/09 vil have modtaget undervisning ifaget dansk i et omfang, der svarer til 1.674 klokketimer ved udgangen af7. klasse. Tilsvarende vil en elev ved udgangen af 9. klasse have modtaget2.036 klokketimer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder