Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
769406_0001.png
769406_0002.png
769406_0003.png
769406_0004.png
Folketingets Uddannelsesudvalg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 55 (Alm. del):I brev af 3. november 2009 har udvalget efter ønske fra Christine Anto-rini (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 55:”Ministeren bedes orientere udvalget om det såkaldte ekstremisme-tilsyn,der skal ske på et udpluk af danske fri- og privatskoler:a. Hvor stammer initiativet fra, og hvilke partier har været med til attræffe beslutningen?b. Hvorfor er det sat i gang?c. Hvad går det ud på?d. Hvad er arbejdsdelingen mellem Integrationsministeriet ogUndervisningsministeriet i forhold til dette tilsyn?e. Hvilke kriterier måles der på for at finde ud af, om der skerekstremisme på fri- og privatskolerne?f. Hvordan gennemføres ekstremisme-tilsynet i praksis?g. Hvilke skoler er blevet udvalgt til det første ekstremisme-tilsyn,og hvorfor er netop disse skoler blevet valgt?”Svar:Ad a. ”Hvor stammer initiativet fra, og hvilke partier har været med til attræffe beslutningen?”Initiativet til en særlig tilsynsrunde med 25 frie grundskoler er et led iregeringens handlingsplan til forebyggelse af ekstremistiske holdningerog radikalisering blandt unge fra januar 2009. Tilsynet vedrører udvalgtefrie grundskolers opfyldelse af friskolelovens krav om, at skolerne skalforberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed ogfolkestyre.
03-12-2009
2Ad b. ”Hvorfor er det sat i gang?”Formålet med ovennævnte handlingsplan er at sætte fokus på udfordrin-gen ved de seneste års stigende tendenser til ekstremisme og radikalise-ring – både i Danmark og andre steder i verden.Handlingsplanen er opdelt i syv indsatsområder med i alt 22 initiativer.Det 4. indsatsområde har overskriften ”Demokratisk fællesskab”.Demokrati- og medborgerskabsundervisning i de frie grundskoler indgårsom et ud af flere elementer i handlingsplanens initiativ 9 om ”Styrkelseaf demokrati- og medborgerskabsundervisning”.Ad c. ”Hvad går det ud på?”Initiativet knytter sig til friskolelovens krav om, at skolerne skal forbere-de eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Undervis-ningsministeriet fører allerede i dag tilsyn med indholdet og kvaliteten iundervisningen på de frie grundskoler, herunder med om skolerne forbe-reder eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Tilsynetvaretages af Skolestyrelsen.Som en del af tilsynet kan Skolestyrelsen iværksætte tilsyn med en ellerflere skoler eller med et særligt indsatsområde, som vedrører skolernesopfyldelse af friskolelovens krav. Tilsynsrunden vil således være en del afSkolestyrelsens almindelige tilsyn.Formålet med initiativet er, at der gennemføres tilsyn med 25 frie grund-skolers opfyldelse af kravet i friskoleloven om, at skolerne skal forberedeeleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Skolestyrelsenvil i hvert enkelt tilfælde vurdere, om der er anledning til yderligere op-følgning overfor skolen. Herudover vil tilsynsrunden give Skolestyrelsenmulighed for at afprøve nye tilsynsmetoder i forbindelse med tilsynene.Ved afslutningen af tilsynsrunden vil Skolestyrelsen i samarbejde medskoleforeningerne udarbejde en redegørelse, der skal danne grundlag foren vurdering af, om der er behov for eventuelle ændringer af friskolelo-ven.Ad d. ”Hvad er arbejdsdelingen mellem Integrationsministeriet ogUndervisningsministeriet i forhold til dette tilsyn?”I forbindelse med den konkrete tilsynsrunde skal Integrationsministeriet(Demokratikontoret) bistå med faglig ekspertise.Regeringen besluttede i 2007, at der skulle oprettes en fagenhed i Inte-grationsministeriet med henblik på at styrke og koordinere indsatsenmod kræfter, der modvirker grundlaget for integration. Af regerings-grundlaget fra november 2007 fremgår det, at enheden blandt andet skal
3bistå Undervisningsministeriet med at føre skærpet tilsyn med de privat-skoler og andre undervisningsinstitutioner, som modvirker grundlagetfor integration.Integrationsministeriet deltager i den overordnede tilrettelæggelse af til-synsrunden samt i den løbende opfølgning på initiativet. Der er endnuikke taget stilling til, i hvilket omfang Integrationsministeriet skal værerepræsenteret på de konkrete tilsynsbesøg. Det skal understreges, at deter friskolelovens krav, der føres tilsyn efter, og det er Skolestyrelsen, derhar ansvaret for tilsynsrunden som den relevante tilsynsmyndighed.Ad e. ”Hvilke kriterier måles der på for at finde ud af, om der skerekstremisme på fri- og privatskolerne?”Ethvert tilsyn gennemføres med respekt for skolernes lovfæstede frihedtil at tilrettelægge og gennemføre en undervisning, som stemmer overensmed skolernes overbevisning. Det gælder for skoler, som bliver udvalgt idenne tilsynsrunde, som det gælder for alle øvrige skoler, som måttekomme under tilsyn.Det betyder, at skolerne kan opfylde kravene på mange forskellige må-der. Jeg kan derfor ikke give en opskrift på, hvilke kriterier skolerne skalleve op til. Skolestyrelsen har udarbejdet en række indikatorer, som kananvendes som målemærker i tilsynet. Indikatorerne, der ikke er udtøm-mende, er en række tegn på, at skolerne lever op til kravet om, at de skalforberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Indi-katorerne vil blive evalueret efter gennemførelsen af de første fem tilsyn.Der vedlægges til Uddannelsesudvalgets orientering et notat, der beskri-ver de nævnte indikatorer.Ad f. ”Hvordan gennemføres ekstremisme-tilsynet i praksis?”Tilsynet med den enkelte skoles konkrete indsats varetages på sammemåde som Skolestyrelsens øvrige tilsyn med undervisningens indhold ogkvalitet. Det betyder, at styrelsen indsamler oplysninger om den enkelteskoles indsats. Dette foregår dels ved, at skolerne både mundtligt ogskriftligt får mulighed for at redegøre for, hvordan de sikrer, at eleverneforberedes til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Ligeledes vilobservationer af undervisningen indgå som et fast element i tilsynsrun-den. På baggrund heraf foretager styrelsen en pædagogisk faglig vurde-ring af, om den enkelte skoles indsats er tilstrækkelig.I forbindelse med tilsynsrunden vil Skolestyrelsen afprøve nye tilsynsme-toder inden for de eksisterende lovgivningsmæssige rammer, som kangive styrelsen erfaringer, der kan anvendes i fremtidige tilsynssammen-hænge. I forbindelse med tilsynet med de første fem skoler vil der dogikke blive afprøvet nye tilsynsmetoder.
4
Ad g. ”Hvilke skoler er blevet udvalgt til det første ekstremisme-tilsyn,og hvorfor er netop disse skoler blevet valgt?”Skolerne vil blive udvalgt efter tre udvælgelseskriterier. Skolerne skalopfylde et af kriterierne for at indgå i tilsynet.Skolerne vil blive udvalgt efter følgende kriterier:1. Skoler som ikke har eksplicitte mål for, hvordan de vil sikre, ateleverne forberedes til at leve i et samfund som det danske medfrihed og folkestyre2. Skoler, hvor der er en bekymring for, at eleverne primært ellerovervejende færdes i miljøer i og omkring skolen, der isolerer sigog/eller ekskluderer andre personer eller grupper eksempelvis påbaggrund af religion, hudfarve og politiske holdninger3. Skoler, hvor styrelsen på baggrund af oplysninger om skolen alle-rede har en bekymring om, at skolen ikke sikrer, at eleverne for-beredes til at leve i et samfund som det danske med frihed ogfolkestyreHerudover vil der blive lagt vægt på en spredning i skolernes geografiskeplacering og mellem store og små skoler.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder