Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
757872_0001.png
757872_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 53 (Alm. del):I brev af 30. oktober 2009 har udvalget efter ønske fra Pernille VigsøBagge (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 53:"Ministeren bedes redegøre for, hvor mange timer landets folkeskolelæ-rere i gennemsnit anvender til efteruddannelse opgjort pr. kommune"Svar:Undervisningsministeriet fører ikke statistik over omfanget af folkeskole-lærernes efteruddannelse og er derfor ikke i besiddelse af de i spørgsmå-let omtalte oplysninger.Jeg kan dog oplyse, at OECD i juni 2009 har offentliggjort en undersø-gelse af undervisning og læring TALIS (Teaching and Learning Interna-tional Survey). Skolestyrelsen har udarbejdet en dansk rapport over TA-LIS resultaterne, der fokuserer på de danske og øvrige nordiske resultateraf undersøgelsen.Der er indgået 24 lande i undersøgelsen. Der er i Danmark indgået be-svarelser fra 115 skoleledere og 1.717 lærere. 31 af skolerne er frie skoler.Undersøgelsens resultater viser lærernes og skoleledernes egen vurderin-ger og holdninger til undersøgelsens temaer.Efteruddannelse indgår i TALIS som faglig kompetenceudvikling, derdækker over aktiviteter, der udvikler en persons færdigheder, viden ogekspertise som lærer. Blandt de områder for kompetenceudvikling, dertages op i TALIS, kan nævnes undervisningen af elever med anden etniskbaggrund, inkludering af elever med særlige behov, brug af it i undervis-ningen, øget evalueringskultur og dokumentation samt større forældrein-volvering.Den faglige kompetenceudvikling kan antage mange former, og følgendeer indgået i TALIS:Kurser og workshopper
13-11-2009
2Konferencer og seminarer.Videreuddannelsesprogrammer, for eksempel diplomuddannelse.Besøg og observationer på andre skoler.Deltagelse i lærernetværk etableret med henblik på professioneludvikling.Fordybelse i et fagligt relevant emne, individuelt eller sammenmed andre.Mentorordning, coaching eller observation arrangeret af skolen.Læsning af videnskabelige/undervisningsfaglige publikationer.Uformel drøftelse med kolleger om, hvordan undervisningen kanforbedres.
Undersøgelsen viser, at for alle lande har i gennemsnit 89 procent af læ-rerne deltaget i en form for faglig kompetenceudvikling over de seneste18 måneder, hvor deltagelse er defineret som brug af en dag eller mere. IDanmark har 76 procent deltaget i faglig kompetenceudvikling af mindsten dags varighed.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder