Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 526 (Alm. del):I brev af 28. september 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 526:"De nationale test måler elevernes kompetencer i forhold til de bindendetrinmål i de enkelte fag. Ministeren bedes fremsende udvalget en oversigtover, hvilke trinmål de nationale test måler på, og hvilke trinmål, denationale test ikke kan måle på - opdelt på fag og klassetrin."Svar:Som led i undervisningen skal der løbende foretages evaluering af ele-vernes udbytte af undervisningen, herunder af elevens tilegnelse af kund-skaber og færdigheder set i forhold til trin- og slutmål. De nationale it-baserede test indgår i denne evaluering og tager udgangspunkt i trinmålfor fagene.Ikke alle trinmål egner sig umiddelbart som grundlag for evaluering vedit-baserede test. F.eks. vil (dele af) trinmål, der kræver mundtlighed elleren kvalitativ vurdering af besvarelsen, være uegnede til it-baserede test.De trinmål eller dele heraf, der egner sig til it-baserede test, er udvalgt,således at faget dækkes så bredt som muligt.Testene er bygget op, så de hver især består af opgaver inden for tre pro-filområder. Profilområderne afspejler forskellige faglige aspekter af fagetskundskabs- og færdighedsområder og udgør grupperinger af fagets trin-mål. Læreren kan derved relatere de enkelte elevers resultater til under-visningen og få information, som direkte kan bruges i den videre under-visning i forhold til klassen og den enkelte elev.Af vedlagte oversigt fremgår, hvilke trinmål opgaverne i testene er base-ret på. Det skal bemærkes, at oversigten viser de trinmål, som var gæl-dende frem til 1. august 2009. Skolestyrelsen er i gang med at afdækkebehovet for eventuelle justeringer i testene i forhold til de ændringer i
26-10-2010
2trinmålene, som er foretaget i 2009, og det er planen, at eventuelle æn-dringer er gennemført forud for de obligatoriske test i skoleåret2011/2012. Testene i dansk som andetsprog, som ikke er en obligatorisktest og fortsat er under udvikling, er dog allerede tilpasset til de aktuelletrinmål.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard