Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
754491_0001.png
754491_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 52 (Alm. del):I brev af 28. oktober 2009 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 52:"Ministeren oplyser i svar på spørgsmål nr. 12 bl.a., at ”undervisningen ikristendomskundskab på folkeskolens ældste klassetrin omfatter hoved-områderne Livsfilosofi og etik, Bibelske fortællinger, Kristendommen ogdens forskellige udtryk i historisk og nutidig sammenhæng samt Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser. Der er for alle områder fastsattrinmål og slutmål for afslutningen af undervisningen efter 9. klassetrin”.Det må med henvisning hertil konkluderes, at det ikke er i overensstem-melse med de fælles mål 2009 for faget kristendomskundskab, når man i9. klasse på Rungsted Skole siden skoleårets start i faget kristendoms-kundskab kun har beskæftiget sig med islam og muslimernes levevis,samt at eleverne i denne klasse skal til skriftlig prøve i islam.Hvad agter ministeren at gøre ved det?"Svar:Jeg kan generelt oplyse, at trinmål og slutmål markerer det enkelte fagsprogression. De er fælles nationale mål for, hvad undervisningen skallede frem mod, at eleverne har tilegnet sig af kundskaber og færdighederi faget ved afslutningen af bestemte klassetrin (trinmål) og afslutningen afundervisningen (slutmål).I kristendomskundskab er der angivet bindende trinmål efter 3. klasse-trin, efter 6. klassetrin og efter 9. klassetrin. Kravene til undervisningen ide nævnte hovedområder kan således opfyldes inden for perioder af treår. Dog undervises der ikke i kristendomskundskab på det klassetrin,hvor der er konfirmationsforberedelse.
10-11-2009
2Det er den enkelte skoles ansvar, at undervisningen tilrettelægges således,at eleverne inden for de nævnte perioder modtager undervisning indenfor alle hovedområderne, og at der finder en fornuftig pædagogisk ogfaglig vægtning af de enkelte hovedområder sted i forhold til de fastsattetrinmål.Jeg kan endvidere generelt oplyse, at det – for det tilfælde at en skoleikke skulle leve op til de bindende mål for undervisningen – er et anlig-gende for kommunalbestyrelsen at sikre, at dette sker.Med hensyn til folkeskolens mundtlige afgangsprøve i kristendomskund-skab fremgår det af den gældende prøvebekendtgørelse, at der til prøvenopgives et alsidigt sammensat stof, der dækker fagets centrale kundskabs-og færdighedsområder, og at oplæggene til prøven alsidigt skal repræsen-tere samtlige områder inden for det opgivne stof. Afgangsprøven i kri-stendomskundskab vil således afspejle samtlige hovedområder i faget.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder