Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
893096_0001.png
893096_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Økonomi- ogkoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 499 (Alm. del):I brev af 7. september 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 499:"Hvordan er besparelserne i FFL2011 på Undervisningsministerietsområde delt op på de enkelte uddannelsesinstitutioner på henholdsvisungdomsuddannelserne og voksen/efteruddannelse, jf. afventende svarpå alm. del, spm 407?"Svar:Undervisningsministeriet kan ikke fordele effektiviseringskravene i fi-nanslovsforslaget for 2011 på de enkelte uddannelsesinstitutioner, dadette afhænger af den enkelte institutions aktivitetsniveau i 2011.Dispositionsbegrænsningen på 1 pct. i 2010 vil blive udmøntet som ennominel tilskudsreduktion i 2011 på baggrund af institutionernes samle-de tilskud vedrørende 2010. De enkelte institutioners samlede tilskud for2010 er heller ikke kendt endnu, hvorfor denne dispositionsbegrænsningheller ikke kan opgøres på institutionsniveau.De samlede effektiviseringskrav for ungdomsuddannelserne og vok-sen/efteruddannelse ved den forventede aktivitet i 2011 og 2010 er op-gjort i tabel 1.Tabel 1. Effektiviseringskrav og dispositionsbegrænsninger i 2011Mio. kr. 2011-prisniveauEffektiviserings-krav 2011*Dispositions-begrænsningvedr. 2010

I alt

160

72

150

60

70328017Erhvervsrettedeungdoms-uddannelser90Erhvervs-gymnasiale ud-dannelser4070AlmengymnasialeuddannelserErhvervsrettetvoksen- og efter-uddannelse43
24-09-2010
Almene voksen-uddannelser4422

66

2*Generelle effektiviseringskrav, Mere ambitiøs anvendelse af IT, Statens elevkvoteord-ning, Administrative fællesskaber, SU-digitalisering, VEU-digitalisering og statens ind-købsprogram.
Bortset fra de generelle effektiviseringskrav i 2011, der rammer alle mini-sterier og institutioner i staten, skyldes effektiviseringskravene tiltag, derbidrager til at nedbringe omkostningerne på skolerne. AIT indeholderf.eks. initiativer om it-understøttelse af optagelses- og skemalægnings-processer, forenkling af fraværsregistrering mv. Tilskudsreduktionenmodsvares således som udgangspunkt af en tilsvarende nedbringelse afomkostningerne på skolerne. For skolerne under ét bør det dermed væreneutralt, da tilskudsnedsættelsen (færre indtægter) går op med en effekti-viseret opgaveløsning (færre udgifter).Fald i taksterne som følge af bortfald af midlertidige takstforhøjelserindgår ikke i opgørelserne.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard