Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Styrelsen for Evaluering ogKvalitetsudvikling afGrundskolenSnaregade 10A1205 København K.Tlf. 3392 6200Fax 3392 6182E-mailskolestyrelsen@skolestyrelsen.dk
Skolestyrelsens opfølgning på udvalgte skolers overtrædelse af reg-lerne vedr. minimumstimetallene1. IndledningI notatet redegøres for, hvorledes Skolestyrelsen påtænker at følge opover for de skoler, der har planlagt med under minimumstimetalleneifølge UNI•C’s undersøgelser af de planlagte timetal i perioderne2004/05-2006/07, 2005/06-2007/08 og 2006/07-2008/09. Skolestyrel-sen vil gennemføre en samlet opfølgning på de tre seneste undersøgelseraf timetallene, hvor i alt 1.196 skoler fordelt på 96 kommuner er berørt ien eller flere undersøgelser.2. BaggrundPå baggrund af et politisk forlig om ændring af folkeskoleloven i 2002blev der i august 2003 indført nye og mere fleksible regler om undervis-ningstimetallet i folkeskolen. De nye regler indebærer, at undervisnings-timetallet fastlægges lokalt på baggrund af dels vejledende undervisnings-timetal for de enkelte fag, dels visse minimumstimetal fastsat af Under-visningsministeriet.Der er fastsat minimumstimetal for treårige forløb (indskolingen, mel-lemtrinnet og udskolingen) fordelt på tre fagblokke (humanistiske fag,naturfag og praktiske/musiske fag). Det vil sige, at der i opgørelsen gæl-der et generationsprincip, hvor der ses på undervisningstimetallet for densamme klasse over tid. Derudover er der fastsat specifikke minimums-timetal for fagene dansk og matematik i indskolingen, historie på mel-lemtrinnet (dog først fra 2010/11) og klassens tid for alle tre faser. Ende-lig er der fastsat mindste årlige undervisningstimetal (basistimetal) forhvert klassetrin fra børnehaveklasse til 10. klasse samt et mindste årligttimetal for de obligatoriske fag (dansk, matematik og engelsk) under ét i10. klasse.
4. november 2009Sags nr.:027.643.011
2De nye regler har betydet en ændring af ministeriets tilsynspraksis påområdet.I efteråret 2006 offentliggjorde Undervisningsministeriet sin første un-dersøgelse om folkeskolens undervisningstimetal i skoleårene 2003/04-2005/06. Undersøgelsen belyste ovennævnte aspekter med undtagelse afforhold vedrørende det mindste årlige timetal (basistimetal). Skolestyrel-sen fik det primære ansvar for opfølgningen af undersøgelsen, hvilketindebar en konkret og individuel opfølgning over for de kommuner, derhavde folkeskoler, som tilsyneladende ikke opfyldte minimumstimetalle-ne. Opfølgningsopgaven løb over en toårig periode og indebar, at styrel-sen indhentede redegørelser og dokumentation fra alle skoler, der havdeplanlagt med under minimumstimetallene.3. Forslag til en effektiv varetagelse af det fremtidige tilsyn medfolkeskolens timetalDer foreligger nu data fra UNI•C vedrørende undervisningstimetal foryderligere tre perioder, som der endnu ikke er fulgt op på. Der tilrette-lægges en samlet opfølgning på undersøgelserne for perioderne 2004/05-2006/07, 2005/06-2007/08 og 2006/07-2008/09.Nedenfor beskrives Skolestyrelsens forslag til, hvordan det foreståendetilsyn med folkeskolens undervisningstimetal kan udføres. Hensigten erat sikre en hurtig sagsbehandling, således at de elever, som der er planlagtmed for få timer for, kan kompenseres snarest muligt.3.1 Drøftelser om opfølgning med KLSkolestyrelsen har drøftet spørgsmålet om opfølgning på de seneste treundersøgelser med KL på to møder. I den forbindelse har KL orienteretSkolestyrelsen om, at det er KL’s formodning, at problemet i høj gradskyldes, at indberetningsværktøjerne ikke fungerer optimalt. KL mener iøvrigt, at en stor del af stigningen i den seneste undersøgelse kan forkla-res med indfasningen af et højere minimumstimetal for faget dansk iindskolingen.KL pointerede, at registreringen af time til time harmonerer dårligt medandre krav om undervisningsdifferentiering og tværfaglighed. Det erKL’s oplevelse, at opgaven med at planlægge og registrere timer er enmindre væsentlig opgave, som tager tid fra kerneydelsen.På den baggrund finder KL det ikke relevant, at gennemføre en indivi-duel opfølgning over for kommunerne. KL fandt i stedet, at problemetskulle håndteres gennem vejledning og forbedring af indberetningssy-stemet.
3KL har foreslået, at foreningen gør følgende:Udsender en såkaldt administrativ information til samtlige kom-munaldirektører, som præciserer forpligtelsen til at gennemføreminimumstimetallene med en opfordring til, at kommunernetjekker tallene igennem igen på baggrund af vores udmelding.Nævner problematikken på deres forestående direktørtræf forBørne- og Kulturdirektører.
3.2 En samlet opfølgning på undersøgelserne for perioderne2004/05-2006/07, 2005/06-2007/08 og 2006/07-2008/09Skolestyrelsen vil gennemføre en samlet opfølgning på de tre senesteundersøgelser af timetallene. En foreløbig analyse tyder på, at der er etvist sammenfald i de kommuner og skoler, der tilsyneladende ikke over-holder reglerne i de tre perioder. På baggrund af en endelig sammenlig-nende analyse af undervisningstimetal for de tre perioder udarbejdes enoversigt over overtrædelser, der danner udgangspunkt for den konkreteopfølgning over for kommunerne.Det lægges i øvrigt til grund for opfølgningen, at alle skoler, der har ind-berettet planlagte timetal over minimumstimetallene, også har afholdttimetal, der ligger over minimumstimetallene.3.3 Krav om kompensationSkolestyrelsen vil ligesom tidligere anmode om, at kommunerne sikrer, ateleverne kompenseres, hvor dette vurderes at være relevant. Formålethermed er at sikre, at de elever, der har modtaget væsentligt under mini-mumstimetallene, ikke stilles fagligt ringere end andre elever.Der fastsættes et væsentlighedskriterium, således at der kun kræves kom-pensation i forhold til skoler, der har et undervisningstimetal, der liggerbetydeligt under minimumskravene. I forhold til de skoler, som har afvi-gelser på over 15 timer i klassens tid og 30 timer i de øvrige fag og fag-blokke over den treårige periode, foreslås det, at Skolestyrelsen - i lighedmed hidtidig praksis - anmoder kommunen om at sikre, at de berørteklasser får en passende faglig kompensation for de manglende timer.Med Skolestyrelsens henstilling til kommunerne om at give en passendefaglig kompensation overlades det til kommunalbestyrelserne at skønneover, hvad der vil være passende. Dette skyldes, at vurderingen af, hvadder er passende faglig kompensation, bl.a. vanskeliggøres af, at sagenomhandler manglende timer tilbage i tiden, hvorfor de pågældende elever
4nu er flere klasser længere fremme i deres skoleforløb. Dette er særligtrelevant for 2. og 3. undersøgelse.Kommunalbestyrelserne vil i øvrigt bl.a. kunne basere deres skøn på envurdering af, om undervisningen generelt har tilgodeset de trinmål, dergælder for de pågældende fag, og hvorvidt de berørte elever i dag har etfagligt niveau svarende til trinmålet på deres nuværende klassetrin.3.4 Organisering og koordineringDer etableres en intern koordinationsgruppe med deltagelse af Under-visningsministeriets departement, UNI•C og Skolestyrelsen, der skal sik-re en løbende koordinering i forhold til tilrettelæggelsen og udførelsen afopgaven. KL inddrages, hvor det vurderes at være relevant.Forud for, at opfølgningen på 2., 3. og 4. undersøgelse vedr. undervis-ningstimetallene påbegyndes, drøftes den valgte opfølgning med en re-præsentant for de fem statsforvaltninger. Denne drøftelse har til formålat sikre, at Skolestyrelsen indsamler den fornødne dokumentation tilbrug for statsforvaltningernes vurdering af de sager, der evt. oversendestil deres opfølgning efterfølgende.I lighed med tidligere vil Skolestyrelsen, hvor dette vurderes nødvendigt,inddrage statsforvaltningerne med henblik på at sikre, at kommunernekompenserer de elever, der ikke har fået tilstrækkelig undervisning i hen-hold til reglerne.3.5 DokumentationI forbindelse med opfølgningen på den første undersøgelse af undervis-ningstimetal indhentede Skolestyrelsen dokumentation for undervis-ningstimetal og kompensation fra de kommuner, der havde brudt regler-ne. Kommunerne indsendte en forskelligartet og ofte mangelfuld doku-mentation, og det var i mange tilfælde vanskeligt at vurdere kvaliteten afden fremsendte dokumentation.For at sikre et ensartet grundlag for vurdering i opfølgningen på 2., 3. og4. undersøgelse af undervisningstimetallene vil Skolestyrelsen lægge enredegørelse fra kommunen til grund for Skolestyrelsens vurdering afsagerne. Til brug for kommunernes redegørelse udarbejdes et indberet-ningsskema for hver skole til de afholdte timer, som kommunerne kanindsende som dokumentation. Heraf vil det fremgå, hvorvidt de enkelteskoler har afholdt minimumstimetallet. I skemaet skal det i øvrigt angi-ves, hvad en eventuel overtrædelse skyldes, og om kommunen vil ellerhar kompenseret eleverne.
5I forbindelse med den tidligere opfølgning på undervisningstimetallenekonstaterede Skolestyrelsen, at en del skoler havde fejl i deres indberet-ninger af de planlagte timetal. I det omfang dette også er tilfældet i for-bindelse med opfølgningen på 2., 3. og 4. undersøgelse af undervisnings-timetallene, skal det sikres, at skolernes indberetninger ligeledes korrige-res i UNI•C’s database over undervisningstimetallene. Skolestyrelsen vil idenne forbindelse henstille til, at skolerne inden en nærmere fastsat datoselv korrigerer tallene i UNI•C’s database, så de stemmer overens medde tal, der indberettes i indberetningsskemaet til Skolestyrelsen.4. Opfølgningens faserHenvendelse til kommunerneSkolestyrelsen indleder opfølgningen med at kontakte alle kommuner,der tilsyneladende overtræder et eller flere minimumstimetal. For samtli-ge skoler beder Skolestyrelsen om kommunens redegørelse for tallene,herunder for, hvordan de vil kompensere. Der gives mulighed for, atkommunen kan have fejlindberettet samt for at beskrive en allerede gen-nemført eller planlagt kompensation over for eleverne. Hvis der er taleom en fejlindberetning gives kommunerne en måned til at få korrigeretderes indberetning i UNI•C’s database over oplysninger om undervis-ningstimetal.Behandling af de kommunale redegørelserSkolestyrelsen behandler de fremsendte redegørelser med henblik på atvurdere, hvorvidt den enkelte sag skal afsluttes eller oversendes til stats-forvaltningernes kommunale tilsyn.I de tilfælde, hvor den enkelte skoles tilsyneladende overtrædelse af mi-nimumstimetallene beror på en fejlindberetning, foretager Skolestyrelsensig ikke yderligere.I de tilfælde, hvor kommunen redegør for, at eleverne er blevet eller vilblive kompenseret, foretager Skolestyrelsens sig ikke yderligere.Oversendelse af sager til statsforvaltningerneDet forventes, at der ligesom tidligere vil være behov for at lægge et antalsager videre til statsforvaltningerne med henblik på at sikre, at kommu-nerne kompenserer de elever, der ikke har fået tilstrækkelig undervisningi henhold til reglerne.5. TidsplanTidspunktNovember 2009November 2009AktivitetForelæggelse af sag om opfølgningDrøftelse af dokumentation m.v. med statsforvaltningerne
6November/ december2009Januar 2010Januar – marts 2010Forår 2010April – juni 2010Henvendelse til samtlige kommuner, der har overtrådtreglerneFrist for kommunernes indsendelse af redegørelserGennemgang af kommunernes redegørelserSkolestyrelsen udarbejder internetbaseret vejledningOpfølgning overfor kommunerne samt evt. oversendelse afsager til statsforvaltningen
Christine Lindrum IversenLokal tlf.: 26150Kontor for Kvalitetssikring og Kvalitetsudvikling