Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
InstitutionsafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 463 (Alm. del):I brev af 31. august 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål,som er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF):Spørgsmål 463:"Ministeren bedes orientere om, hvorvidt det efter ministeriets vurderinger tale om god forvaltningsskik, når VIA University College i forbindelsemed strukturforhandlinger valgte at forhandle uden om interimbestyrel-sen for Horsens Ny Erhvervsskole med Business College Horsens ogefterfølgende trak beslutningen ned over ledelse og medarbejdere på dehidtidige erhvervsuddannelser i Horsens."Svar på spørgsmål 463:Jeg kan om baggrunden for de forhandlinger, som spørgsmålet omhand-ler, oplyse følgende:Professionshøjskolen VIA og Undervisningsministeriet indledte for cirkaet halvt år siden drøftelser om, hvordan der fremover kunne sikres debedste rammer for udbud af VIAs erhvervsuddannelser og arbejdsmar-kedsuddannelser fremover. Baggrunden herfor var, at VIA som profes-sionshøjskole for videregående uddannelser efter lovgivningen ikke kun-ne godkendes til udbud af nye erhvervsuddannelser og arbejdsmarkeds-uddannelser. Det var derfor ikke længere hensigtsmæssigt at opretholdeden særlige udbudssituation, som VIA var etableret med, da CVU VitusBering indgik i VIA med hele sin daværende udbudsportefølje, inkl. tek-niske erhvervsuddannelser, htx og AMU.Ved de indledende drøftelser pegede Undervisningsministeriet bl.a. påden mulighed, at VIAs udbud af erhvervsuddannelser, htx og arbejds-markedsuddannelser blev udspaltet fra VIA og lagt sammen med Busi-ness College Horsens (BCH), således at disse uddannelser blev samlet ién stærk kombinationsskole. VIA foretrak imidlertid at arbejde for enudspaltning af de pågældende uddannelser til en ny institution for er-hvervsrettet uddannelse i Horsens.Da der ikke i de forhandlinger, som derpå skulle føres med VIA som
24-09-2010
2afgivende institution, umiddelbart var en modtagende institution med enansvarlig bestyrelse og daglig ledelse, var ministeriet ansvarlig for for-handlingerne på vegne af den påtænkte, kommende institution. Medhenblik på at kunne sikre, at ministeriet i disse forhandlinger blev biståetaf relevante lokale interessenter nedsatte ministeriet en såkaldt interim-bestyrelse.Interimbestyrelsen har på ministeriets vegne det sidste halve år haft for-handlinger med VIA om den påtænkte spaltning til en ny erhvervsskole iHorsens. Undervisningsministeriet har også deltaget i forhandlingerne,da der har været tale om meget vanskelige forhandlinger. Det har særligtværet vanskeligt at opnå enighed omkring alle økonomiske forhold i for-bindelse med spaltningen.Ministeriet og interimbestyrelsen har arbejdet på en løsning omkringspaltning til en ny erhvervsskole i Horsens, indtil ministeriet ganske kortfør VIAs og BCHs offentliggørelse den 19. august 2010 af den indgåedeaftale om at søge etableret en samlet kombinationsskole i Horsens blevinformeret om planen herom.Ministeriet modtog pr. e-mail den 19. august 2010 en kopi uden bilag afden aftale, som blev indgået samme dag mellem de to institutioners be-styrelsesformænd og daglige ledere. Det fremgår af aftalen, at der er taleom en enighed om at indstille til de to institutioners bestyrelser, at ”endel af VIA’s aktiviteter pr. 1. januar 2011 udspaltes til Business CollegeHorsens”. Det fremgår endvidere, at aftalen først opnår endelig gyldig-hed, når bestyrelserne for de to institutioner har vedtaget aftalen omudspaltning, og når Undervisningsministeriet har godkendt udspaltnin-gen af aktiviteter til den fortsættende institution i Horsens, samt at besty-relserne foretager den endelige vedtagelse senest den 15. november 2010.Da ministeriet havde modtaget denne information, tilkendegav ministeri-et som sin umiddelbare opfattelse, at det fortsat fandt, at en sådan løs-ning generelt måtte anses for at være en bedre løsning end en løsning,som krævede etablering af endnu en erhvervsskole i Horsens. Det blevsamtidigt understreget fra ministeriets side, at en konkret stillingtagen fraministeriets side først kunne tages, når der forelå en konkret ansøgningfra de to ansvarlige bestyrelser med bl.a. en redegørelse for de økonomi-ske vilkår for de berørte institutioner og uddannelser.Med hensyn til det forhold, at der forud for offentliggørelsen og dermedogså parallelt med VIA’s forhandlinger med ministeriet og interimbesty-relsen om etablering af en ny erhvervsskole i Horsens i fortrolighed erpågået forhandlinger mellem VIA og CBH om en anden løsning, be-mærkes, at det i spaltnings- og fusionssager ikke er usædvanligt, at depågældende institutioners daglige ledelser og bestyrelser indledningsvisfører drøftelser og forhandlinger i fortrolighed om en række centrale ogprincipielle emner. Det kan også forekomme, at der som i dette tilfælde iløbet af forhandlinger om en mulig spaltnings- og/eller fusionsløsningviser sig muligheder for en anden løsning, som må afklares, inden derkan træffes beslutning om at offentliggøre intentionen herom. Det er
3samtidig også almindeligt, at det videre arbejde foregår i en åben og til-lidsskabende proces med inddragelse af medarbejdere, elever, studerendeog relevante interessenter i det eller de pågældende lokalområder. Formå-let hermed er at sikre et godt og konstruktivt resultat af fusionen ellerspaltningen til gavn for uddannelsesopgaven. Ansvaret for, at dette op-nås, ligger i denne sag hos de to institutioners daglige ledelser og besty-relser. Undervisningsministeriet har forventning om, at de lever op tildette ansvar.Der foreligger endnu ikke en ansøgning med en endelig spaltningsrede-gørelse fra de to ansvarlige bestyrelser til ministeriets stillingtagen. Mini-steriet kan først tage stilling til den påtænkte spaltning, når en ansøgningherom foreligger sammen med en fyldestgørende beskrivelse af bl.a. deto institutioners økonomi efter spaltningen.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard