Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
870093_0001.png
870093_0002.png
870093_0003.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 397 (Alm. del):I brev af 4. juni 2010 har udvalget efter ønske fra Martin Henriksen (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 397:”Kan ministeren oplyse, hvor mange indvandrere og efterkommere i fol-keskolerne der modtager specialundervisning og hvis muligt fordelt pånationalitet/forældrenes nationalitet?”Svar:UNI-C har for skoleåret 2008/09 foretaget en endelig opgørelse af elev-tallene i folkeskolens specialundervisning, der fremgår af nedenståendetabeller samt af oversigten i vedlagte bilag.Elevtallene er baseret på kommunernes indberetninger pr. september2008 om planlagte forløb for skoleåret 2008/09. Forskellen mellem UNI-C’s elevtal på ca. 50.000 specialundervisningselever og elevtallet på 84.000specialundervisningselever i den analyse, der i foråret 2010 blev gennem-ført af Deloitte Business Consulting, skyldes hovedsagelig, at UNI-C ikkemedtager de elever, der bliver visiteret i løbet af året til specialundervis-ning. Det gælder navnlig for den begrænsede specialundervisning, dergives i folkeskolens normalklasser.Tabel 1 viser, at der i skoleåret 2008/09 var knapt 50.000 specialunder-visningselever i folkeskolen. 86 procent af eleverne havde dansk her-komst, mens de øvrige havde udenlandsk herkomst. Andelen af elevermed udenlandsk herkomst var 16 procent i folkeskolens normalklasser,13 procent i specialklasserne og 9 procent i dagbehandlingstilbud.
25-06-2010
2Tabel 1. Antal elever der modtager specialundervisning i folkesko-len, skoleåret 2008/09Specialunder-visningseleveri altI folkeskolens nor-malklasserI specialklasser- heraf specialklasseri folkeskoler- heraf specialklasseri specialskolerDagbehandlingstil-budI altKilde: UNI-C Statistik og Analyse
Herafaf Heraf af Uoplystdansk her- uden-herkomstkomstlandskherkomst18.97515.9832.9771528.14318.9589.1852.86224.57916.5218.0582.60443.1663.5432.4221.1212576.77721156137
49.980
I tabel 2 vises antallet af elever af udenlandsk herkomst, der modtog spe-cialundervisning i folkeskolen fordelt på geografiske områder. Antallet afspecialskoleelever af udenlandsk herkomst fordelt på enkeltlande fremgåraf vedlagte bilag.Tabel 2. Antal elever af udenlandsk herkomst der modtager speci-alundervisning i folkeskolen fordelt på områder, skoleåret 2008/09

Område

EU-landeEuropa i øvrigtTyrkiet og CentralasienAsien i øvrigtAfrikaSyd- og MellemamerikaNordamerikaOceanien (inkl. Japan)Uoplyst

I alt

Kilde: UNI-C Statistik og Analyse

Elevtal

3698301.3212.9631.074471410149

6.777

Jeg kan tilføje, at den analyse af folkeskolens specialundervisning, der iforåret 2010 blev gennemført af Deloitte Business Consulting, ikke inde-holder oplysninger om antallet af børn af udenlandsk herkomst, der mod-tager specialundervisning.
3Med venlig hilsen
Tina Nedergaard