Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
KoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 211220 København K.Tlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 39 (Alm. del):I brev af 26. oktober 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 39:"Kan ministeren bekræfte, at regeringens forslag om øget brug af hold-dannelse i folkeskolen bl.a. har til formål at skabe større hold end klas-serne og dermed give en økonomisk besparelse jf. artikel i Folkeskolen22/10 09: "Regeringens millioner bygger på storholdsdrift."Svar:Det i ”Mere tid til velfærd” angivne beløb ved forslaget om friere ram-mer for holddannelse er ikke udtryk for en anslået besparelse men for etmuligt frigørelsespotentiale, der vil kunne opnås, hvis skoler med laveklassekvotienter gør brug af denne mulighed for at forøge lærertimefor-bruget pr. elev.F.eks. vil elever ved mindre skoler med lave klassekvotienter kunne fåflere undervisningstimer, hvis eleverne i perioder undervises på holddannet på tværs af klasser, hvor elevtallet på holdene er højere end elev-tallet i de enkelte klasser. Ved et uændret antal lærere og dermed etuændret antal lærertimer på en skole vil den enkelte elev på denne mådekunne deltage i flere af det samlede antal undervisningstimer, der givespå skolen, hvorved det gennemsnitlige lærertimeforbrug pr. elev forøges.Det er op til lokal beslutning, hvordan og i hvilket omfang denne mulig-hed udnyttes.
05-11-2009
Med venlig hilsen
Bertel Haarder