Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets Uddannelsesudvalg,Christiansborg
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 372 Alm. del:I brev af 28. maj 2010 har udvalget efter ønske fra MF Marlene Harpsøe(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 372:”Ministeren bedes kommentere artiklen "Elektrikerlærlinge i stødet", derblev bragt på Nordjyske.dk den 27. maj 2010 og svare på, om ministerenhar initiativer på vej for at imødegå den mobning og farlige kultur, somder ifølge artiklen er i flere praktikvirksomheder, som har elektrikerlær-linge.”Svar:Jeg finder det helt forkasteligt, at der findes eksempler på så dårligt ar-bejdsmiljø for elever eller andre.Den undersøgelse, artiklen er baseret på, omfatter kun 23 elever fordeltpå fem uddannelsesområder, herunder elektrikeruddannelsen, så jeg erikke sikker på, at eksemplerne er repræsentative for elevernes vilkår.Jeg kan oplyse, at praktikuddannelsen i erhvervsuddannelserne først ogfremmest er et anliggende for de faglige udvalg og praktikvirksomheder-ne. Jeg har fået oplyst, at det faglige udvalg for elektrikeruddannelsen erbekendt med undersøgelsen. Undervisningsministeriet har henledt ud-valgets opmærksomhed på de pligter, som udvalget har efter erhvervs-uddannelsesloven, bl.a. til at virke for de bedst mulige uddannelsesmæs-sige forhold til praktikvirksomhederne, og Undervisningsministeriet vilbede udvalget redegøre for udvalgets indsats på området.Jeg kan yderligere oplyse, at reglerne om elektrikeruddannelsen indebæ-rer, at eleverne under skoleopholdene modtager undervisning i, hvordanarbejdsopgaverne udføres sikkerheds- og miljømæssigt forsvarligt. Sik-kerhedskrav mv. indgår også i kravene til praktikuddannelsen, som i øv-rigt er fuldt ud omfattet af arbejdsmiljøloven med tilhørende bekendtgø-
21-06-2010
2relser og vejledninger mv. Praktikuddannelsen er således blandt andetunderlagt Arbejdstilsynets kompetence i fuldt omfang.Jeg er meget optaget af at fremme et godt psykisk undervisningsmiljøbåde i grundskolen og i de efterfølgende uddannelser, herunder et godtarbejdsmiljø i erhvervsuddannelserne.Som et eksempel på en aktuel konkret indsats herfor vil jeg nævne, atUndervisningsministeriet i april 2010 i samarbejde med Arbejdsmiljørå-det afviklede et vellykket og velbesøgt seminar, der for lærere i erhvervs-uddannelserne satte fokus på udfordringer og mulige indsatser til forbed-ring af elevernes psykiske arbejdsmiljø.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard