Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
863938_0001.png
863938_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Økonomi- ogkoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 370 (Alm. del):I brev af 27. maj 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 370:"Hvad kan ministeren oplyse om den aktuelle udbredelse og anvendelseaf it og bredbånd på skoler og uddannelsessteder, og hvilken udviklingforventer ministeren på dette område?”Svar:I forlængelse af mit samrådssvar fra den 25. maj 2010 kan jeg oplyse føl-gende.På folkeskoleområdet er det min opfattelse, at kommunerne har sikretfolkeskolerne en tilfredsstillende hastighed for bredbåndsløsningen. Ud-fordringen for kommunerne er i dag derfor ikke så meget at sikre bred-båndsforbindelsen til skolen som det er at sikre, at det trådløse netværkpå skolen fungerer. Kravene til kapacitet stiger hvert år, og nye anvendel-sesområder tages i brug på skolerne efterhånden som antallet af enheder,der samtidig skal kunne tilgå nettet stiger.Jeg hæfter mig ved, at evalueringen ”it i folkeskolen” fra 2009 viser, atbåde eleverne og lærerne får et givtigt udbytte af at anvende it i under-visningen. Brugen af internet i undervisningen giver en hurtigere og lette-re adgang til information. Evalueringen viser dog, at lærere i høj gradefterspørger praksisnær kompetenceudvikling, der tager udgangspunkt ide konkrete situationer, når it skal integreres i undervisningen.For at understøtte skolernes arbejde med at integrere it i undervisningeni overensstemmelse med de Fælles Mål for folkeskolens fag, er der medbistand fra et af Undervisningsministeriet nedsat it-ekspertpanel udarbej-det en vejledning om it- og mediekompetencer i folkeskolen. Vejlednin-gen er netop offentliggjort som faghæfte 48 under Fælles Mål 2009.
14-06-2010
2På ungdomsuddannelsesområdet er det også min opfattelse, at stort setalle institutioner i dag har en god hastighed på bredbåndsforbindelsen tilinstitutionen. På området for de gymnasiale uddannelser viser en endnuikke offentliggjort undersøgelse fra Undervisningsministeriet, at 99 pct.af klasselokalerne i dag har adgang til trådløst netværk. Undersøgelsenviser endvidere, at 76 pct. af uddannelserne mener, at det trådløse net-værk fungerer tilfredsstillende. Det er dog fortsat et mål for institutio-nerne at investere i en forbedring af it-infrastrukturen, og således forven-ter 60 pct. af respondenterne i undersøgelsen at foretage investeringer tilforbedringer. Som på folkeskoleområdet gælder det også på ungdoms-uddannelserne, at udfordringen fremover i højere grad bliver at sikrenetkapacitet og stabilitet på uddannelsesstedernes trådløse netværk efter-hånden som antallet af enheder, der skal kunne tilgå disse vokser.Undervisningsministeriet understøtter brugen af it i undervisningen ogelevernes it- og mediekompetencer bredt gennem EMU’en, Danmarksundervisningsportal, der indeholder et meget omfattende tilbud af digita-le ressourcer rettet mod lærere og elever. Det er min opfattelse, atEMU’en anvendes i vidt omfang i dag på såvel folkeskoleområdet sompå ungdomsuddannelserne. Undervisningsministeriet har igangsat enekstern evaluering af EMU’en, der skal komme med anbefalinger til for-bedringer. Evalueringen forventes afsluttet medio 2010.Området for udbredelse og anvendelse af it på uddannelsesstederne erunder fortsat hurtig udvikling, og Undervisningsministeriet vil i forbin-delse med det kommende strategiarbejde vedrørende udvikling af denpædagogiske it-anvendelse overveje, om der – set i lyset af Højhastig-hedskomiteens rapport – er behov for at indhente ny viden om detteområde.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard