Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Økonomi- ogkoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 369 (Alm. del):I brev af 26. maj 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 369:" Ministeren bedes i fortsættelse af samrådet 25/5-10 om styrkelse af it-kompetencer gennem uddannelsessystemet redegøre for, hvordan be-skyttelsen af rettigheder sikres i forhold til anvendelsen af it i under-visning på kreative områder m.m.”Svar:Undervisere på folkeskoleområdet har i dag i vid udstrækning adgang tilressourcer, der giver gode råd og retningslinjer for overholdelse af rettig-heder ved anvendelse af it i undervisningen. På den frit tilgængelige of-fentlige undervisningsportal www.EMU.dk findes således et særskilt af-snit vedrørende webetik, hvor emner som ophavsret og persondata be-handles. Her kan lærere finde retningslinjer for, hvilke muligheder manhar som underviser for at integrere ophavsretsbeskyttet materiale i un-dervisningen, samt hvilke faldgruber i forhold til ophavsretslovene manskal undgå.Herudover vil jeg nævne de to offentligt tilgængelige publikationer fraUNI•C til henholdsvis undervisere og elever, ”Skolejura ABC” � UNI•C2006, og ”Må, må ikke. Skolejura for elever” � UNI•C 2006.Spørgsmålet om overholdelse af ophavsretslovgivningen vil fortsat spilleen central rolle efterhånden som de mange formidlingsmuligheder indenfor it bliver endnu flere. Undervisere og elever skal derfor have en videnom, hvornår det er i orden at anvende beskyttet materiale.
14-06-2010
2I Undervisningsministeriets nyligt udkomne publikation, ”Fælles Mål2009, Faghæfte 48: It- og mediekompetencer i folkeskolen”, har ministe-riet netop sat fokus på de digitale kompetencer, som blandt andet ogsåomfatter evnen til kritisk at kunne vurdere og anvende kilder til opgave-løsning.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard