Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
862871_0001.png
862871_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for gymnasialeuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 368 (Alm. del):I brev af 26. maj 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:"Kan ministeren bekræfte, at man på det gymnasiale område maksimaltkan anvende 25 pct. virtuel undervisning, og hvad er grænserne inden forandre uddannelsesområder?"Svar:I de 3-årige gymnasiale uddannelser (stx, hhx og htx) kan 10 pct. af ud-dannelsestiden i det ½-årige grundforløb og 25 pct. af uddannelsestiden idet 2½-årige studieretningsforløb være virtuel undervisning. I 2-årigt hfkan indtil 20 pct. af uddannelsestiden være virtuel undervisning, mensenkeltfags-hf kan tilrettelægges som udelukkende virtuel undervisning.Folkeskoleloven indeholder bestemmelser om undervisningstimetal, her-under minimumstimer, der fastlægger hvor mange timer eleverne skalhave. Endvidere er der en bestemmelse om, at elever på alle klassetrinskal undervises i deres klasse i den overvejende del af undervisningstiden.Der er dog ikke regler i folkeskoleloven om, hvor stor en del af under-visningen, der kan være virtuel.I uddannelser, som gennemføres i henhold til lov om erhvervsuddannel-ser, er der ikke fastsat generelle regler, som begrænser anvendelse af vir-tuel undervisning. Den enkelte skole har ansvar for den pædagogisketilrettelæggelse af skoleundervisningen inden for rammerne af lovgivnin-gen på området og kan give uddannelsen en lokal tilpasning, som skolenudvikler i samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg og de konkretepraktikvirksomheder.I videregående uddannelser, der udbydes efter lov om erhvervsakademi-uddannelser og professionsbacheloruddannelser, er der ikke fastsat reglerfor omfanget af virtuel undervisning. Den enkelte institution skal dog, jf.
10-06-2010
2§ 18, stk. 3, nr. 6 i bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelser ogprofessionsbacheloruddannelser, i studieordningen angive "anvendteundervisnings- og arbejdsformer."Inden for AMU skelnes der mellem tilstedeværelsesundervisning ogfjernundervisning:Tilstedeværelsesundervisning er, når 50 pct. eller mere foregår på uddan-nelsesstedet. Det gælder også for fleksible former. Tilstedeværelsesun-dervisning kan være e-læring i klasserumsundervisning, åbent værksteds-undervisning eller virksomhedsforlagt undervisning. Fjernundervisninger, når mindre end 50 pct. foregår på skolen.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard