Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
DepartementschefenssekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 358 (Alm. del):I brev af 20. maj 2010 har udvalget efter ønske fra Nanna Westeby (SF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 358:"Agter ministeren at opsige SU-forliget for at gennemføre de nedskærin-ger i de studerendes SU-beløb som regeringens genopretningspakke læg-ger op til?I hvilket forlig ligger reguleringen af SU-satsen?"Svar:”Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning afdansk økonomi” af 25. maj 2010, medfører ikke - som anført i spørgs-målet - at der skæres i SU’en.Det fremgår derimod af aftalen, at unge skal tilskyndes til at færdiggørederes uddannelse hurtigere, så udbuddet af velkvalificeret arbejdskraftøges. Regeringen vil til efteråret fremlægge et udspil, som kan dannegrundlag for forhandlinger om ændringer af SU-systemet mv.Satserne for SU-stipendier, stipendier som tillæg (forsørgertillæg, handi-captillæg m.v.) og studielån m.v. samt andre satser fastsat i lov om sta-tens uddannelsesstøtte (SU-loven) (fx fribeløb) reguleres i henhold tilSU-lovens § 12, Heraf det fremgår, at ”…beløbenereguleres med 2,0 pct. til-lagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om ensatsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges eller fratrækkes, afhængig af omden til grund liggende lønudvikling for beregning af tilpasningsprocenten er højere ellerlavere end 2 pct. Reguleringen sker på grundlag af de på reguleringstidspunktet gæl-dende beløbsgrænser. De regulerede beløb afrundes til nærmeste kronebeløb”.Bestemmelsen stammer fra en ændring af SU-loven fra folketingssamlin-gen 1989/90, og udspringer af indførelsen af lov om en satsregulerings-
08-06-2010
2procent (Lovforslag nr. L 223af 26. april 1990). Konsekvensændringer ianden lovgivning som følge af indførelsen af lov om en satsregulerings-procent, herunder ændringerne af satsreguleringen på SU området., blevfremsat ved en samlelov, jf. forslag til lov om ændring af forskellige lov-bestemmelser om reguleringer af overførsler m.v. (Ændrede regulerings-bestemmelser) (Lovforslag nr. L 224 af 26. april 1990). Ordlyden i SU-lovens § 12 er ikke ændret siden indføjelsen.Selv om SU-loven som sådan var forligsbelagt i 1990 er formuleringen af§ 12 som ovenfor beskrevet blot en konsekvens af indførelsen af mulig-heden for at benytte satsreguleringsprocenten eller tilpasningsprocenten iforbindelse med den årlige regulering af SU-satserne. Bestemmelsen vur-deres derfor ikke at være omfattet af SU-forliget.Bestemmelsen er i øvrigt heller ikke omfattet af satspuljeforliget, idet detmed vedtagelsen af forslag til ny lov om en satsreguleringsprocent (Lov-forslag nr. L 82 af 7. november 2002) blev det fastsat, at puljebeløbet(satspuljen) beregnes på grundlag af de indkomstoverførsler, der regule-res af satsreguleringsprocenten. Af bemærkningerne til lovforslagets § 5er det præciseret, at det drejer sig om indkomstoverførsler, der udbetalessom kompensation for bortfald af arbejdsindtægter, og som tilskud, derer afhængige af familie- og boligforhold. SU kan ikke henregnes til disse.Det er således min opfattelse, at bestemmelsen i SU-lovens § 12 om denårlige satsregulering ikke er omfattet forlig.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard