Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
859627_0001.png
859627_0002.png
859627_0003.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 355 (Alm. del):I brev af 18. maj 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 355:"Ministerens kommentar udbedes til henvendelse af 13/5-10 fra KammaRasmussen, lærer på Katrinebjergskolen, vedrørende resultaterne vedafgangsprøven i biologi og geografi, jf. UDU alm. Del - bilag 222."Svar:Kort om prøverne i biologi og geografiFolkeskolens afgangsprøver i biologi og geografi for 9. klasse udarbejdesaf en opgavekommission bestående af fagfolk med stor ekspertise ogerfaring inden for undervisning og udarbejdelse af prøver. Prøverne i deto fag er hver af en halv times varighed. Hvert prøvesæt indeholder cirka20 opgaver med samlet ca. 55 spørgsmål. Prøverne er primært udformetsom en multiple choice-spørgsmål. Eleverne prøves gennem et overord-net emne i kernefaglige mål, herunder i naturvidenskabelige begreber ognaturvidenskabelig tænkning. Prøven afprøver elevernes naturvidenska-belige paratforståelse, hvorved væsentlige faglige grundbegreber ogkompetencer bliver vurderet.Prøverne i biologi og geografi kan aflægges både som digitale prøver ogsom prøver på papir. Den enkelte skole kan frit vælge, hvilken form denønsker. I 2010 er cirka 49.000 elever tilmeldt den digitale prøveform, ogcirka 13.000 elever aflægger prøven på papir. De digitale prøver sparerskolerne for arbejdet med at rette elevbesvarelserne, og eleverne får de-res karakter umiddelbart efter, at prøven afsluttes.Den digitale it-løsning, der benyttes i dag, forudsætter, at de digitale prø-ver gennemføres over 5 sessioner med mulighed for deltagelse af 6.000elever i hver. For at sikre, at eleverne ikke møder det samme prøvesæt iløbet af dagen, udarbejder opgavekommissionen tre forskellige prøvesæt,som fordeles over prøvetidspunkterne. Sættene udarbejdes efter en ma-
03-06-2010
2trixmodel, sådan at sættenes sværhedsgrad tilstræbes at være ens, menopgaverne fra sæt til sæt varieres.Resultaterne ved årets digitale prøve i biologi og geografiPrøvens resultat beregnes med det samme. Dette indebærer, i modsæt-ning til øvrige skriftlige prøver, at der forud for prøvens afholdelse fast-sættes en omsætningstabel, som angiver relationen mellem point og ka-rakterer. Det er ikke muligt for opgavekommissionen med fuldstændigpræcision at fastsætte prøvens sværhedsgrad år for år, og derfor vil ud-sving i sværhedsgraden kunne forekomme. Prøverne beregnes i år efteren metode, som er blevet anbefalet af professor i psykometri ved Kø-benhavns Universitet, Svend Kreiner. Metoden er mere præcis og skalblandt andet bidrage til, at karakterskalaen bliver brugt fuldt ud. For ek-sempel fik meget få elever karaktererne 12 og 2 sidste år, mens rigtigmange fik karakteren 7.Den endelige fordeling af karaktererne for de to prøver og det endeligegennemsnit foreligger først, når UNI-C på baggrund af skolernes indbe-retninger udarbejder karakterstatistikken for skoleåret 2009/10. Ud frade foreløbige oplysninger om karaktererne ved de digitale prøver liggerkaraktergennemsnittet for prøven i biologi og geografi maj 2010 højereend forventet, og det må forventes, at flere elever end tidligere år haropnået karaktererne 10 og 12.Omsætningstabellen, der angiver sammenhængen mellem point og ka-rakterer, fastsættes på grundlag af opgavekommissionens vurdering afsværhedsgraden af årets opgaver. Eleverne har ved årets prøver vist sigdygtigere til at løse årets prøver end ventet af opgavekommissionen. Detbetyder, at flere elever end ventet har kunnet løse mange opgaver korrektog dermed fået en højere karakter.Desuden er det opgavekommissionens vurdering, at en række øvrigeforhold har haft en positiv indflydelse på elevernes præstationer, herun-der:Skolernes målrettede arbejde med de kernefaglige kompetencer ibiologi og geografi er ved at slå igennem for alvor, efter at prøverneblev indført for 4 år siden. Undervisningen fokuserer ikke længere påbestemte emner, men på centrale begreber og en naturfaglig tænk-ning.Eleverne er første årgang, hvor der i hele forløbet 7.-9. klasse harværet afgangsprøve i biologi og geografi, hvilket sandsynliggør, at enstørre andel af det samlede undervisningsforløb er varetaget af faglæ-rere. Elevgruppen er dermed også den første årgang, hvor prøvernesmotiverende effekt har kunnet øve indflydelse under hele undervis-ningsforløbet.
3Eleverne har tilegnet sig en hensigtsmæssig strategi for løsning af deanvendte opgavetyper, fordi de har øvet sig på tidligere års prøvesæt.For biologis vedkommende har temaet om mennesket muligvis væretlettere at forholde sig til/forstå for eleverne end tidligere års emner.
Skolestyrelsen vil i forbindelse med evalueringen af årets prøver vurdere,om grundlaget for karakterfastsættelsen kan styrkes yderligere.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard