Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
InstitutionsafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 349 (Alm. del):I brev af 6. maj 2010 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:"Mener ministeren, at ledelsen, forstanderen og bestyrelsesformanden påEsbjerg Produktionsskole har handlet korrekt i sagen om angivelig mob-ning af Lene M. Olsen som nævnt i artikler fra Jydske Vestkysten 27/4-10?"Hvorledes forholder ministeren sig på baggrund af de to nævnte artiklertil Dansk Folkepartis forslag om, at alle skoler og uddannelsessteder skalhave en obligatorisk anti-mobbe-politik?"Svar:Til den første del af spørgsmålet skal jeg oplyse, at produktionsskolerneer private, selvejende institutioner, og at de efter loven frit træffer afgø-relse om, hvilke elever, der af Ungdommens Uddannelsesvejledning ervurderet at være inden for skolernes målgruppe, som skolerne ønsker atoptage, ligesom skolerne selv fastsætter sine ordensregler, herunder træf-fer afgørelse om udskrivning eller bortvisning af en elev. Disse lokaleafgørelser på produktionsskolerne er, ligesom det er tilfældet af andreskoler på de frie skolers område, ikke omfattet af undervisningsministe-rens tilsyn med skolerne. Jeg har derfor ikke kompetence til at vurdererimeligheden af eller gribe ind i forhold til en konkret bortvisning.Med hensyn til den anden del af spørgsmålet kan jeg oplyse, at skolerne ihenhold til § 1, stk. 1 i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljøskal sikre eleverne et godt undervisningsmiljø. I medfør af § 6 i sammelov skal institutionen samtidig mindst hvert tredje år udarbejde en un-dervisningsmiljøvurdering, hvor blandt andet det psykiske undervis-ningsmiljø vurderes, og som opfølgning herpå foretage de fornødne for-
08-06-2010
2anstaltninger til bekæmpelse af blandt andet mobning og fremme af godtrivsel i det hele taget.Jeg mener, at en god trivsel på vores skoler har stor betydning for ele-vernes læring. Dette betyder, at der af skolernes ledere og lærere især skalsættes ind mod mobning. Mobning er ikke alene ødelæggende for denlæring, som eleverne skal have ud af skolens undervisning. Mobningensskadelige virkninger langt op i voksenlivet er også en vigtig grund til, atmobning skal bekæmpes.Dette er jeg overbevist om, at alle skoleledere og lærere er helt enige i.Jeg er tilhænger af lokale løsninger også på dette område. Der kan værebehov for forskellige måder at gribe anti-mobningsindsatsen an på på deenkelte skoler. Det skal der være gode muligheder for.Jeg synes derfor umiddelbart, at det gældende centrale krav i undervis-ningsmiljøloven om undervisningsmiljøvurderinger, der som nævnt ogsåskal omfatte en vurdering af det psykiske undervisningsmiljø, og det til-knyttede opfølgningskrav er en bedre måde, hvorpå vi fra centralt holdkan understøtte bl.a. antimobningsindsatsen lokalt ude på skolerne, endet centralt krav om formulering af en antimobningspolitik. Den gældendelov kræver både vurdering og handling lokalt. Det vil et krav om en poli-tikformulering ikke.Endvidere kan jeg oplyse, at jeg sammen med beskæftigelsesministeren iefteråret 2010 vil afholde en konference om mobning, hvor hovedformå-let er at få italesat problemet, nedbrudt tabuer og skabt opmærksomhed.Konferencen retter sig særligt mod organisationer og praktikere, som viakonferencen kan få input og ideer til deres daglige arbejde i skolerne ogpå arbejdspladserne for derigennem at mindske antallet af mobbesagerog hjælpe de mobberamte.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard