Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 319 (alm. del):I brev af 22. april har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 319:"Ministerens kommentarer udbedes til notat fra Niels Brock om barrie-rer og forslag til politiske tiltag i forbindelse med udbud af danske ud-dannelser i udlandet, jf. alm. del – bilag 201."Svar:I forlængelse af Uddannelsesudvalgets møde med direktør Anya Eskild-sen, Niels Brock, har Anya Eskildsen fremsendt et notat til Uddannel-sesudvalget om barrierer og forslag til politiske tiltag i forbindelse medudbud af danske uddannelser i udlandet.I notatet påpeges fem barrierer, som Niels Brock oplever i forbindelsemed udbud af uddannelse i udlandet, og der foreslås to politiske tiltag,som skal afhjælpe de pågældende barrierer. De beskrevne barrierer ogforslag til tiltag kommenteres herunder.Barrierer
1. Et nyt syn på offentlige institutioners rolle i nationaløko-
nomien
Niels Brock påpeger et behov for et holdningsskift med henblik på at fremme eksportaf viden og systemer inden for velfærdsområdet, herunder eksport af uddannelse.Eksport af uddannelse har interessante perspektiver, som vi endnu har tilgode at se det fulde potentiale af. Jeg vil selvfølgelig støtte nye målrettedeog relevante initiativer inden for området.Samtidig er det utrolig vigtigt, at de første erfaringer, der gøres med eks-port af uddannelse til udlandet, er gode erfaringer. Kravet til uddannelserer i det meste af verden meget høje, og et dårligt renommé har ikke blot
12-05-2010
2betydning for søgningen til det pågældende uddannelsesudbud, men fordansk uddannelseseksport generelt.Det er baggrunden for, at Folketinget i 2009 vedtog en ændring til lovom erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser ogandre love, som giver professionshøjskoler og erhvervsakademier mulig-hed for at udbyde erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet,men som samtidig stiller krav til kvaliteten i form af positiv akkredite-ring.2. Hastighed i akkrediteringsprocessen
Niels Brock kritiserer, at deres screeningsansøgning om udbud af uddannelser i Kinaog Vietnam har været uforholdsmæssig lang tid under behandling i Undervisningsmi-nisteriet. Samtidig efterlyses en screeningsvejledning.Niels Brocks ansøgning om udbud af en række uddannelser i udlandetomfatter i alt 22 nye udbud fordelt på både Kina og Vietnam med enforventet deltagelse af mere end 1220 studerende. Ansøgningen blevindgivet til ministeriet den 3. september 2009.Det har forsinket sagsbehandlingen i ministeriet, at ansøgningen ikke varledsaget af budgetter for udbuddene, at det i ansøgningerne ikke frem-stod klart, hvilke uddannelser ansøgningerne vedrørte, at Niels Brock iførste omgang ikke havde angivet, at ansøgningerne også omfattedeVietnam, at der ikke var vedlagt et overslag på forventede antal stude-rende og undervisere på udbuddene, og at der ikke var vedlagt en part-nerskabsaftale med en professionshøjskole, som er en betingelse for, atet erhvervsakademi kan udbyde professionsbacheloruddannelser.Endelig havde Niels Brock i første omgang selv ansøgt om udbud i ud-landet, uagtet at kun erhvervsakademier og professionshøjskoler i hen-hold til reglerne for udbud i udlandet kan søge om udbud i udlandet.Niels Brock blev orienteret om denne problemstilling på et møde i Un-dervisningsministeriet den 20. oktober 2009. Undervisningsministerietmodtog først en ny ansøgning fra Erhvervsakademiet Copenhagen Busi-ness Academy den 18. december 2009.Jeg kan i øvrigt oplyse, at Erhvervsakademiet Copenhagen BusinessAcademy og Niels Brock den 28. april 2010 har modtaget en afgørelseom positiv screening af 22 nye udbud i Kina og Vietnam.Jeg kan oplyse, at en screeningsvejledning er under udarbejdelse. Denforventes færdig 1. juli 2010.
33. Knowhow
Niels Brock foreslår, at Undervisningsministeriet indgår et samarbejde med Uden-rigsministeriet med henblik på at profilere og markedsføre udbud af danske uddannel-ser og uddannelsesinstitutioner i udlandet.Som anført støtter jeg initiativer, som kan fremme udbud af danske ud-dannelse i udlandet. Men det bør i udgangspunktet være initiativer, der erudviklet og drevet af de danske uddannelsesinstitutioner, der opererer idet pågældende land.I 2008 gennemførte Undervisningsministeriet et omfattende tilsyn af deerhvervsakademier og professionshøjskoler, der optog særlig mange stu-derende fra 3. verdenslande. Som opfølgning på tilsynet blev der taget enrække initiativer i forhold til at kvalitetssikre danske uddannelsesinstituti-oners aktiviteter i relation til udenlandske studerende, herunder udform-ning af etiske retningslinjer for udbud af uddannelse, etablering af enservicepakke mv.Vi afventer nu resultatet af de initiativer, som blev iværksat som opfølg-ning på tilsynet fra 2008. Hvis der ved opfølgning på initiativerne visersig at være behov for at oprette danske uddannelseskontorer i udlandet,vil jeg sammen med interessenterne på området til den tid se på mulig-heden for, at markedsføring af udbud i udlandet kan indgå i sådanneuddannelseskontorers opgaver.4. Målrettet markedsføring af erhvervsakademiuddannelserne
Niels Brock anfører, at erhvervsakademiuddannelser på Styrelsen for InternationalUddannelses hjemmeside fremstår som ”2. rangsuddannelser”, og at det er begrundel-sen for, at erhvervsakademierne ikke er med på det kinesiske undervisningsministeri-ums officielle liste over anerkendte danske uddannelsesinstitutioner.På Styrelsen for International Uddannelses hjemmesidehttp://studyindenmark.dk/institutionspræsenteres de højere uddannel-sesinstitutioner i Danmark. Her er danske uddannelsesinstitutioner be-tegnet som ”universities”, ”university colleges” og ”academies of profes-sional higher education”. De anvendte betegnelser er de officielle beteg-nelser for højere uddannelsesinstitutioner i Danmark.Jeg kan supplerende oplyse, at Undervisningsministeriet og det kinesiskeundervisningsministerium i forbindelse med Folketingets Uddannelses-udvalgs besøg i Kina i marts 2010 drøftede muligheden for, at erhvervs-akademierne kunne blive optaget på det kinesiske undervisningsministe-riums hjemmeside. Det kinesiske ministerium oplyste på mødet, at etland ikke kunne påregne at få alle godkendte institutioner optaget påministeriets hjemmeside, men at optagelse skete efter en konkret vurde-ring.
45. Politisk bevågenhed
Niels Brock efterlyser ”officiel involvering og blåstempling” fra det ministerielle niveauvia støtte og opbakning til institutionernes aktiviteter og deltagelse i møder med deudenlandske samarbejdspartnere.Jeg er helt bevidst om, at der er betydelige kulturforskelle mellem Kinaog Danmark, hvad angår samarbejdsformer. Derfor et det nødvendigt, atUndervisningsministeriet støtter op omkring de initiativer, som i gang-sættes med henblik på at skabe gode og konstruktive samarbejdsformermed udenlandske samarbejdsrepræsentanter. Det er vigtigt at påpege, aten mere målrettet støtte selvfølgelig er særligt relevant i en opstartsfase,og herefter nødvendigvis vil aftage i takt med, at flere og flere danskeuddannelsesinstitutioner bliver repræsenteret og etableret i flere og flerelande.Forslag til politiske tiltag
A. Tværgående arbejdsgruppe dedikeret til systemeksport
Niels Brock foreslår, at der nedsættes en tværgående arbejdsgruppe med repræsentan-ter fra Udenrigsministeriet og Undervisningsministeriet, som kan skabe et solidtgrundlag for udbud af uddannelse i udlandet.Undervisningsministeriet samarbejder med relevante ministerier i forbin-delse med initiativer og spørgsmål, der har tværministeriel interesse, her-under Udenrigsministeriet. Jeg finder ikke, der er behov for at nedsætteen formel arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra de to ministeri-er.B. Politisk bevågenhed
Niels Brock opfordrer til, at der danske politikeres og myndigheders side udvisesbevågenhed og interesse for Niels Brocks samarbejder i Kina.Jeg henviser til mit svar ovenfor under pkt. 5.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard