Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
844416_0001.png
844416_0002.png
UddannelsesudvalgetChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 314 (Alm. del):I brev af 22. april 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål efterønske fra Pernille Frahm (SF):Spørgsmål 314:"Vil ministeren i fortsættelse af samråd den 20. april 2010 om handicap-pedes muligheder for at gennemføre folkeskolens adgangseksamen m.m.uddybe, hvad der kan gøres for at få klarhed over, hvilken sammenhængder er mellem elevers brug af flere hjælpemidler og disse elevers lavegennemførelsesprocent?"Svar:Undersøgelsen ”Uddannelsesresultater og –mønstre for børn og ungemed handicap” viser, at elever med epilepsi, elever med hørehandicapsamt elever med tale-, sprog- og læsehandicap har det mindste behov forhjælpemidler. Disse handicapgrupper har tillige den højeste gennemførel-sesprocent.Fra undersøgelsens afsnit 4.3.1, Hjælpmiddelordninger, kan jeg desudenhenvise til følgende uddrag:”Omvendt er de tildelte hjælpemidler til unge med henholdsvis motoriskhandicap, synshandicap, udviklingsforstyrrelse samt flere handicap min-dre hyppigt i stand til at kompensere i det fornødne omfang. Specielt deunge med flerhandicap, der har benyttet hjælpemidler, har en relativt lavgennemførelsesprocent, idet blot 35 procent af denne gruppe gennemfø-rer grundskolen. Dette kan skyldes, at netop kombinationen af flere han-dicap kan vanskeliggøre effekten af eventuelt kompenserende hjælpemid-ler.De kvalitative interview viser dog, at dette ikke betyder, at de forskelligestøtteformer etc. ingen effekt har for unge med handicap. Unge medhandicap, som har modtaget en stor mængde af støtte, angiver overord-
12-05-2010
2net, at dette har været med til at rykke dem i en positiv retning i deresuddannelse. De har blot haft et særdeles lavere udgangspunkt end andreunge, som gør, at støtteformerne ikke har været tilstrækkeligt kompense-rende for at skabe lige muligheder for dem i forhold til unge uden handi-cap”.Det er regeringens målsætning, at også elever, der modtager en forholds-vis stor mængde støtte, i videst muligt omfang skal gennemføre folkesko-lens afgangsprøver.Jeg forventer, at regeringens mange initiativer på områder med for ek-sempel obligatoriske afgangsprøver og målrettet samt tidlig vejledning tilelever med særlige behov vil have en positiv indvirkning på uddannel-sesmønstrene for børn og unge med flere handicap.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard