Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 308 (Alm. del):I brev af 19. april 2010 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini (S)og Pernille Frahm (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 308:”Vil ministeren på baggrund af Højesterets dom af 12/2-10 redegøre forgældende ret i forhold til forældre/børns ret til specialundervisning hen-holdsvis kravene til indhold, karakter og omfang af den specialundervisning,som kommunerne er forpligtet til at yde?”Svar:Efter folkeskolelovens § 3, stk. 2, jf. § 20, stk. 2, skal kommunalbestyrelsensørge for, at der til børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen ellerstøtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.De nærmere regler om specialpædagogisk bistand, er fastsat i bekendtgørel-se nr. 1373 af 15. december 2005 om folkeskolens specialundervisning oganden specialpædagogisk bistand. Bekendtgørelsen er senest ændret vedbekendtgørelse nr. 588 af 24. juni 2009.I kapitel 2 i bekendtgørelsen er der fastsat regler om fremgangsmåden vediværksættelse og ophør af specialpædagogisk bistand, herunder regler ominddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning.Den pædagogisk-psykologiske vurdering har til formål at belyse elevenskompetencer med henblik på at yde skolen, forældrene og eleven rådgivningom tilrettelæggelse og indholdet af en undervisning, der kan tilgodese ele-vens særlige behov. Forældrene skal altid inddrages i forløbet.Skolelederen træffer herefter ud fra en samlet vurdering afgørelse om denspecialpædagogiske bistand til eleven. Ud over den pædagogisk-psykologi-ske vurdering indgår også forældrenes ønsker og skolens kendskab til den
19-05-2010
2pågældende elev. Også skolens muligheder for at yde den specialpædagogi-ske bistand må indgå i vurderingen.Det må derfor indgå i vurderingen, om skolen har de nødvendige lærerkræf-ter til at give den specialpædagogiske bistand, eller om det er nødvendigt athenvise eleven til en anden skole eller eventuelt til et regionalt undervis-ningstilbud.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard