Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 306 (Alm. del):I brev af 19. april 2010 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini (S)og Pernille Frahm (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 306:”Er ministeren enig i, at en målrettet indsats vil kunne effektivisere bru-gen af midler i relation til ordblinde og andre børn med indlæringsvan-skeligheder?”Svar:Efter folkeskolelovens § 3, stk. 2, jf. § 20, stk. 2, skal kommunalbestyrel-sen sørge for, at der til børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntageneller støtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-stand.Jeg har tillid til, at kommunerne etablerer de nødvendige målrettede til-bud til ordblinde børn og andre børn med indlæringsvanskeligheder. Jeghar også tillid til, at kommunernes fagpersoner søger den nødvendigerådgivning.Kommunerne har gode muligheder for at løfte opgaven - navnlig efterkommunalreformen, hvor der er etableret større PPR-kontorer.Langt de flest kommuner har nu læsekonsulenter, der kan rådgive sko-lerne om identifikation af ordblindhed. På skoleniveau findes der desu-den læsevejledere, der i samarbejde med skolens lærere kan hjælpe medat afdække og afhjælpe elevernes læse- og stavevanskeligheder.Der har særligt været stort fokus på ordblindeområdet de senere år, ogder er iværksat en lang række initiativer for at styrke undervisningen aflæse- og skrivesvage elever, herunder flere dansktimer og øget specialise-ring i læreruddannelsen.
19-05-2010
2Kommunernes fagpersoner har endvidere gode muligheder for at søge-rådgivning i Dansk Videnscenter for Ordblindhed. Videnscenteret tilby-der generel information om ordblindhed og kan rådgive specifikt omafgrænsning af ordblindhed og tilrettelæggelse af undervisning for ord-blinde børn.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard