Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
848583_0001.png
848583_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 300 (Alm. del):I brev af 19. april 2010 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini (S) ogPernille Frahm (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 300:”Ministeren bedes kommentere redegørelse af 31/3-10 fra leoni advokater,Viborg, vedrørende ordblinde og Højesteretsdom af 12/2-10 (Ravnsborgssa-gen), jf. alm. del - bilag 195.”Svar:Der fremgår følgende af redegørelse af 31. marts 2010 fra Leoni Advokater:”Det må derfor kunne udledes, at såfremt der sker henvisning til PPR ogtildeles støtteundervisningstimer, er lovens og bekendtgørelsens krav opfyld-te.Der kan således ikke med det foreliggende regelgrundlag stilles egentlige kravom udredning, kvalitet (indhold) og evaluering (opfølgning).”Jeg kan oplyse følgende om de dagældende regler, der ligger til grund forHøjesterets dom af 12. februar 2010 om erstatning til den ordblinde RasmusRavnborg:Bekendtgørelse nr. 537 af 16. juni 1990 om folkeskolens specialundervisningog anden specialpædagogisk bistand, der var gældende fra den 1. august 1990til den 24. juni 1999, indeholder i kapitel 2 regler om fremgangsmåden vediværksættelse af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.Efter bekendtgørelsens § 3, stk. 5 og 8, vurderer pædagogisk-psykologiskrådgivning, om eleven har behov for specialundervisning og anden special-pædagogisk bistand. Hvis dette er tilfældet, fremsætter pædagogisk-psykolo-gisk rådgivning et forslag til den nærmere ordning af bistanden. Forslagetafgives efter samråd med forældrene til skolens leder.
19-05-2010
2Efter de dagældende og nugældende regler er det skolens leder, der ud fra ensamlet vurdering af den enkelte elevs behov på grundlag af den pædagogisk-psykologiske vurdering og efter samråd med forældrene træffer afgørelse omspecialundervisningen m.v. til eleven, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 9.Det fremgår af bekendtgørelsens § 6, at pædagogisk-psykologisk rådgivningfølger udviklingen hos elever, der er henvist til specialundervisning, og tagermindst en gang om året stilling til, om specialundervisningen bør fortsætte,ændres eller ophøre.Beslutning om fortsættelse, ændring eller ophør af specialundervisningentræffes af skolens leder på grundlag af forslag fra pædagogisk-psykologiskrådgivning. Beslutningen træffes i samråd med forældrene.Der var således i de dagældende regler både krav til udredning og evaluering.Højesteret har ikke fundet grundlag for at fastslå, at den specialundervisning,som Rasmus Ravnborg modtog fra Vroue Skole og Vridsted Skole, samletset med hensyn til omfang og indhold ikke levede op til kravene i folkeskole-loven og bekendtgørelsen om specialundervisning.For så vidt angår behovet for ændring af de gældende regler på specialunder-visningsområdet, skal jeg henvise til mit svar på spørgsmål 309.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard