Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 279 (Alm.del):I brev af 8. april 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:"Ministeren bedes kommentere notat om anbefalinger til en dansk Kina-indsats på uddannelsesområdet af Eric Messerschmidt, Kulturinstituttet iBeijing, jf. alm. del - bilag 188. Ministeren bedes herunder forholde sig tilenkelte konkrete anbefalinger i notatet"Svar:Det er regeringens ambition, at Danmark skal være et attraktivt uddan-nelsesland for udenlandske studerende. Vi skal udbyde uddannelser afhøj faglig og pædagogisk kvalitet, og vi skal arbejde for at tiltrække dygti-ge og ambitiøse studerende.I forhold til international rekruttering konkurrerer vi med lande somAustralien, Storbritannien og USA, som er de lande, de studerende typisksøger imod. Derfor skal vi naturligvis sikre, at de udenlandske studeren-de også bliver opmærksomme på Danmark som uddannelsesland.Der er ingen tvivl om, at rekruttering af studerende fra andre kulturerindebærer særlige udfordringer. Derfor er jeg glad for, at Kulturinstitutteti Kina i 2008 tog initiativ til at gennemføre en undersøgelse af de kinesi-ske studerendes overvejelser forhold til at tage en uddannelse uden forKina.I notatet fra Kulturinstituttet gives der forskellige anbefalinger i forholdtil at tiltrække kinesiske studerende til Danmark:1) Tilpasning af tuition fee i forhold til leveomkostningsniveau.2) Samlet markedsføringsstrategi og –indsats.3) Identificer nye geografiske indsatsområder.4) (Produkt-) Tilpasning af uddannelsestilbud.
07-05-2010
25) Permanent tilstedeværelse i Kina.Jeg vil i det følgende kommentere hver enkelt anbefaling.1) Det er de enkelte institutioner, der fastsætter prisen på en uddannelse iDanmark. Der er dog visse begrænsninger heri, idet afholdte udgifterskal dækkes af indtægterne, jf. Finansministeriets budgetvejledning, 2006,afsnit 2.6.8 om indtægtsdækket virksomhed.Erhvervsakademier og professionshøjskoler har dog mulighed for attildele friplads og stipendium til særligt dygtige studerende fra lande udenfor EU/EØS-samarbejdet. Institutionerne kan tildele hele eller delvisefripladser uden stipendium eller med delvist eller fuldt stipendium, såmidlerne kan komme flest mulige udenlandske studerende til gode.2) Der er ingen tvivl om, at det er hensigtsmæssigt at gennemføre ensamlet markedsføringsstrategi og –indsats. I forbindelse med globalise-ringsforhandlingerne i 2009 blev der afsat 30 mio. kr. over de næste treår til oprettelse af en servicepakke for udenlandske studerende i Dan-mark. Servicepakken skal blandt andet styrke eksponering af Danmarksom uddannelsesland og medvirke til at omstille uddannelsesinstitutio-nerne til et globalt uddannelsesmarked.I den forbindelse vil Styrelsen for International Uddannelse desudenstyrke samarbejdet med danske repræsentationer i udlandet om markeds-føring af dansk uddannelse. Det er min forhåbning, at etableringen afservicepakken vil være medvirkende til at styrke Danmarks position pådet internationale uddannelsesmarked, herunder i Kina.3) I forhold til at identificere nye geografiske indsatsområder er jeg heltenig i, at vi skal rekruttere bredt med henblik på at sikre et levende inter-nationalt miljø på danske uddannelsesinstitutioner. Vi skal derfor løben-de holde os orienteret i forhold til mulighederne for at udvide markeds-føringen af danske uddannelsestilbud til nye geografiske områder. Detmå også være i institutionernes interesse.4) Med hensyn til at forme uddannelsestilbuddene efter efterspørgslen erdet op til institutionerne at sammensætte uddannelsestilbud, der er at-traktive for målgruppen. Professionshøjskoler og erhvervsakademier kangodkendes til at udbyde danske uddannelser i udlandet med dansk eksa-mensbevis. Godkendte danske uddannelser kan tilpasses udenlandskeforhold inden for en ramme af 60 ECTS-point for så vidt angår profes-sionsbacheloruddannelser og 30 ECTS-point for så vidt angår erhvervs-akademiuddannelser, videregående voksenuddannelser (VVU) og di-plomuddannelser. Det vil eksempelvis være relevant at lade jordskælvs-
3sikring af bygninger indgå i bygningskonstruktøruddannelsen, hvis ud-dannelsen udbydes i Kina.5) Det er muligt, at oprettelsen af uddannelseskontorer i udlandet kanblive nødvendigt i forhold til at styrke og kvalitetssikre rekrutteringen afudenlandske studerende til Danmark. Jeg mener dog, at det er mest hen-sigtsmæssigt at afvente resultaterne af de initiativer, der blev taget somopfølgning på tilsynet med erhvervsakademier og professionshøjskolersudbud af uddannelse til udenlandske studerende i 2008, før der eventueltigangsættes nye initiativer. Såfremt det viser sig, at det kunne være rele-vant at oprette uddannelseskontorer i udvalgte lande, herunder Kina, viljeg invitere de involverede parter til drøftelser herom.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard