Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
841653_0001.png
841653_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 278 (alm. del):I brev af 8. april 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 278:"Vil ministeren kommentere læserbrevet "Test lærerne" som blev bragt iJyllands-Posten den 3/4-10 og var skrevet af folkeskoleelev EmmaQvirin Holst, Risskov, og er ministeren enig med skribenten i, at lærernebør testes?".Svar:Lærernes kvalifikationer er helt afgørende for kvaliteten af undervisnin-gen, og jeg har generelt stor tiltro til læreres professionalisme og fagligekompetencer.Men skal vi have en folkeskole i verdensklasse, skal vi også have lærere iverdensklasse.Med indførelsen af den nye læreruddannelse i 2007 er det faglige niveaublevet styrket. Der blev oprettet store linjefag på 72 ECTS, og der blevindført adgangskrav med hensyn til både fagniveau og karakter fra ad-gangsgivende eksamen for, at de studerende kan blive optaget på de for-skellige linjefag. Tilsammen forventes det, at disse tiltag vil styrke denfaglige profil hos de lærere, der fra 2011 kommer ud med den nye lærer-uddannelse.Den nye læreruddannelse er under løbende evaluering af en faglig følge-gruppe nedsat af forligskredsen bag loven. Evalueringen sker med hen-blik på at vurdere, hvorvidt de studerende opnår styrkede faglige kompe-tencer, og at der opnås den linjefagsdækning, der var intentionen bagreformen af læreruddannelsen. I forlængelse heraf gennemfører følge-gruppen i 2010 – 2011 blandt andet en større undersøgelse af lærerud-dannelsen, der er specifikt målrettet uddannelsens faglige kvalitet. End-videre gennemføres der en række forsøg på læreruddannelserne, der skal
07-05-2010
2give erfaringer i forhold til den fremtidige indretning af læreruddannel-sen.Samtidig er de færdiguddannede lærere blevet efteruddannet i linjefag, ogkommunalbestyrelsen har fået en forpligtelse til at udarbejde en kvalitets-rapport om kommunens skolevæsen, hvori der bl.a. skal indgå oplysnin-ger om pædagogiske processer m.v. (den pædagogiske udvikling).Der er dog fortsat brug for at opkvalificere lærere. Ansvaret herfor er iførste række kommunalbestyrelsernes og skolernes, og dette omfatterogså ansvaret for at tilrettelægge afdækningen af kompetenceudviklings-behovet.Jeg finder derfor ikke, at fx en central test af lærerne er vejen frem.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard