Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 246 (Alm. del):I brev af 15. marts 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 246:"Ministerens kommentarer udbedes til notat af 15/3-10 fra VIA ombarrierer for internationalisering, jf. UDU, alm. del - bilag 174."Svar:Professionshøjskolen VIA University College har i forlængelse af UDUsrejse til Kina i marts 2010 sendt et notat til udvalget, som beskriver debarrierer, som professionshøjskolen ser for internationalisering af danskeuddannelser og uddannelsesinstitutioner.I notatet påpeges otte generelle barrierer for internationalisering, somhermed kommenteres.1. Mulighed for akkreditering af danske uddannelser og institutio-
ner i udlandet
Professionshøjskolen VIA University College foreslår, at kravet om, at alle udbud iudlandet skal akkrediteres, fjernes og erstattes af en institutionsakkreditering. For-slaget indebærer, at institutionen som sådan skal kunne akkrediteres til at udbyde deuddannelser i udlandet, som institutionen er akkrediteret til at kunne udbyde i Dan-mark.Akkrediteringskravet blev på Undervisningsministeriets område indførtved lov nr.207 af 31. marts 2008om erhvervsakademiuddannelser ogprofessionsbacheloruddannelser.Kravet om akkreditering af nye udbud i udlandet svarer til reglerne omakkreditering af nye udbud i Danmark. De ensartede regler for akkredite-ring af udbud i Danmark og i udlandet har til formål at sikre den sammeuddannelseskvalitet, uanset hvor den enkelte uddannelse udbydes.
12-04-2010
2Akkrediteringskriterierne for udbud i udlandet adskiller sig på et punktfra akkrediteringskriterierne for udbud i Danmark. Kriteriet om relevansfor det danske arbejdsmarked er udgået og erstattet af et kriterium, somangår, hvorvidt institutionen har opbygget en organisation omkring ud-buddet i udlandet, som kan sikre uddannelsens kvalitet.Sikring af kvaliteten af uddannelsesudbud i udlandet er helt afgørendebåde i forhold til de udenlandske studerende konkret og i forhold tilDanmarks generelle internationale renommé som uddannelsesland ogerhvervssamarbejdspartner.2. Muligheder for Globaliseringsmidler til professionshøjskolerne
ved etablering i udlandet
Professionshøjskolen VIA University College foreslår, at der afsættes midler, sominstitutioner for videregående uddannelse inden for Undervisningsministeriets områdekan søge til at etablere sig i udlandet. Professionshøjskolen henviser til, at der er afsatmidler i forbindelse med Globaliseringsaftalen til at etablere et universitet i Kina.Udbud i udlandet sker inden for Undervisningsministeriets område somsærskilt indtægtsdækket virksomhed, dvs. uden statstilskud. Dette skyl-des, at formålet med udbud af uddannelser i udlandet indenfor Under-visningsministeriets område er eksport af danske uddannelser til uden-landske studerende i udlandet.De afsatte midler til etablering af et dansk universitet i Kina har til for-mål at fremme internationale forskningsmiljøer, som kan danne grobundfor udvikling af nye internationale universitetsuddannelser. De to ord-ninger har dermed væsentlig forskellige formål, hvilket afspejler sig i deøkonomiske forudsætninger for ordningerne.3. Mulighed for at professionshøjskolerne kan udbyde professi-
onsmasteruddannelser og gennemføre professionsforskning
Professionshøjskolen VIA University College foreslår, at professionshøjskolerne fåradgang til at udbyde professionsmasteruddannelser og gennemføre professionsforskningbl.a. for at kunne være en mere attraktiv international samarbejdspartner. VIAhenviser til, at ”universities of applied science”, hvilket svarer til danske udviklings-baserede uddannelsesinstitutioner, i bl.a. Tyskland og Holland har disse muligheder.Det fremgår af bemærkningerne til lov om erhvervsakademiuddannelserog professionsbacheloruddannelser, at det overvejes, om der skal givesmulighed for inden for videreuddannelsessystemet for voksne at indføreprofessionsmasteruddannelser. Baggrunden herfor er et stigende behovfor videreuddannelsesmuligheder for professionsbachelorer på et højtfagligt niveau, der er målrettet specialiserede funktioner inden for rele-vante sektor- og fagområder.
3Som led i Undervisningsministeriets internationaliseringsstrategi for enøget udgående mobilitet inden for erhvervsakademi- og professionsba-cheloruddannelserne er det ministeriets målsætning, at både erhvervs-akademier og professionshøjskoler skal være attraktive samarbejdspart-nere for udenlandske institutioner. Undervisningsministeriet anerkender iden forbindelse, at det kan være en barriere for institutionernes interna-tionaliseringsarbejde, at de ikke har mulighed for at udbyde uddannelserpå masterniveau. Undervisningsministeriet er i dialog med interessenter-ne på området om rammerne for etableringen af en professionsmaster-uddannelse.4. Mulighed for fleksibilitet i nationale studieordninger på sund-
hedsuddannelserne
Professionshøjskolen VIA University College foreslår, at sundhedsuddannelsernesbekendtgørelser ændres, så der bliver mulighed for mere fleksible modulforløb og udbudaf uddannelserne på engelsk.I medfør af bekendtgørelsen om udbud af danske erhvervsrettede vide-regående uddannelser i udlandet har danske uddannelsesinstitutionermulighed for attilpasse uddannelsernes faglige indhold inden for enramme på henholdsvis 30 ECTS-point for professionsbacheloruddan-nelser og 15 ECTS-point for erhvervsakademiuddannelser, videregå-ende voksenuddannelser (VVU) og diplomuddannelser, når sproglige,kulturelle eller uddannelsesmæssige forhold i det pågældende landsærligt begrunder det.Det indebærer, at institutionerne kan tilpasse blandt andet sundheds-uddannelser til udenlandske forhold indenfor den gældende bekendt-gørelsesramme.For så vidt angår udbud af sundhedsuddannelserne i Danmark, er derikke noget til hinder for, at en sundhedsuddannelse udbydes på engelsk,så længe uddannelsen også udbydes på dansk. Dog er det kun muligt atopnå autorisation, når uddannelsens kliniske forløb, i det omfang forlø-bene er foregået i Danmark, er foregået på dansk.Sundhedsuddannelserne vil kunne udbydes på engelsk i udlandet. Dogvil de studerende være omfattet af reglerne om prøveansættelse for uden-landsk sundhedspersonale, hvis de ønsker autorisation i Danmark. Detbetyder, at de får midlertidig autorisation i en prøveansættelsesperiode iDanmark på minimum seks måneder. Herefter skal de evalueres i for-hold til, om de fungerer sprogligt og fagligt i en dansk kontekst, førendde kan opnå fuld autorisation.5. Særlige barrierer i pædagog- og læreruddannelserne
Professionshøjskolen VIA University College foreslår, at der bliver ubetinget adgangtil at udbyde pædagog- og læreruddannelse i udlandet på engelsk.
4Det fremgår af reglerne for såvel læreruddannelsen som for pædagog-uddannelsen, at der er begrænsede muligheder for at udbydeuddannelserne på engelsk, idet begge uddannelser indeholder fag omdansk kultur, som det i udgangspunktet kun giver mening at gennem-føre i en dansk kontekst.Undervisningsministeren har i henhold til reglerne for udbud i udlan-det, jf. lovnr.537 af 12. juni 2009om ændring af lov om erhvervsaka-demiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og andre love (Ud-bud af danske erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet)ad-gang til at fravige disse regler i forbindelse med udbud i udlandet.Skulle dette komme under overvejelse i forbindelse med en forsøgsan-søgning, vil ministeren høre forligskredsen for læreruddannelsen først.6. Muligheder for udlandsstipendier til danske studerende ved
gennemførelse af deres uddannelse i udlandet
Professionshøjskolen VIA University College foreslår, at danske studerende skalhave adgang til udlandsstipendium til dækning af deltagerbetaling ved danske uddan-nelser udbudt i udlandet.Danske studerende har ret til SU til danske uddannelser i Danmark og tiludenlandske uddannelser i udlandet. Adgang til udlandsstipendium erbetinget af, at den studerende har ret til SU, jf. § 46 a i SU-loven.Jeg mener ikke, at der er behov for at udvide udlandsstipendiumordnin-gen til at omfatte danske uddannelser i udlandet. Jeg lægger her vægt på,at studieophold ved udenlandske uddannelsesinstitutioner giver den stu-derende en mere international uddannelse, end hvis den studerende blotfølger en dansk uddannelse i udlandet.Endvidere har de danske uddannelsesinstitutioner mulighed for at plan-lægge parallelforløb og fællesforløb samt indgå udvekslingsaftaler ogtilkende forhåndsmerit for øvrige studieophold i udlandet, hvilket giverde danske studerende en sikkerhed for, at deres udlandsophold er direkterelevante i deres uddannelse.7. Mulighed for legater til studerende fra lande udenfor EU/EØS
Professionshøjskolen VIA University College foreslår, at der afsættes flere midler tilUndervisningsministeriets friplads- og stipendieordning for visse udenlandske stude-rende..Det fremgår af lov nr. 1507 af 27. december 2009om friplads og sti-pendium til visse udenlandske studerende ved erhvervsakademiud-dannelser og professionsbacheloruddannelser,at dygtige udenlandskestuderende fra lande uden for EU/EØS-samarbejdet har mulighed for atfå hel eller delvisfripladsmed fuldt, delvist eller ingenstipendiumsom til-
5skud til dækning af leveomkostninger til dygtige studerende fra landeudenfor EU/EØS-samarbejdet under uddannelsesophold i Danmark.Den samlede pulje til fripladser og stipendier til dygtige udenlandskestuderende fra lande udenfor EU/EØS-samarbejdet, som tager en vide-regående uddannelse i Danmark, er afsat på finansloven. I forbindelsemed Aftale om udmøntning af midler til videregående uddannelser 2010-2012, er bevillingen forhøjet med 3,2 mio. kr. årligt i 2010-2012.I 2010 udgør bevillingen 20 mio. kr. til fordeling til dygtige udenlandskestuderende på erhvervsakademier, professionshøjskoler, ingeniørhøjsko-ler og medie- og journalisthøjskolen. Formålet med bevillingen er, atdygtige udenlandske studerende kan bidrage til at styrke de internationalestudiemiljøer på danske uddannelsesinstitutioner.Uddannelsesinstitutionerne kan anvende midler opsparet ved overskudfra udenlandske betalingsstuderende til at tildele yderligere fripladser ogstipendier til dygtige udenlandske studerende fra lande udenforEU/EØS-samarbejdet.8. Mulighed for at bygge, renovere, udleje og eje kollegier til stude-
rende ved videregående uddannelser
Professionshøjskolen VIA University College foreslår, at professionshøjskolerne fåradgang til at bygge, eje og drive kollegieboliger til studerende bl.a. med henblik på atsikre bolig for internationale studerende.I medfør af § 10 i professionshøjskolelovens, jf. lovbekendtgørelse nr.849 af 8. september 2009, kan en professionshøjskole varetage kollegie-virksomhed efter reglerne om indtægtsdækket virksomhed, når undervis-ningsministeren i forbindelse med en professionshøjskolens oprettelseeller ved en sammenlægning eller spaltning godkender den til at fortsætteen sådan virksomhed, der indtil da er varetaget af en anden uddannelses-institution.Professionshøjskolerne har tidligere udtrykt ønske om at blive ligestilletmed universiteterne i forhold til kollegiepladser til udenlandske stude-rende og gæsteforelæsere. På den baggrund indgår behovet for ændringeri kollegiereguleringen som et opmærksomhedspunkt i de igangværendeovervejelser i Undervisningsministeriet om fornyelse af selvejet og cam-pusdannelser. I dette arbejde indgår tilsvarende de overvejelser, somligger til grund for kollegiemodellen i et nyt lovforslag fra Ministeriet forVidenskab, Teknologi og Udvikling.Med venlig hilsen
Tina Nedergaard