Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 238 (Alm. del):I brev af 2. marts 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 238:"Ministerens kommentarer udbedes til fælles udtalelse angåendegennemførelsesvejledningen, jf. alm. del - bilag 155."Svar:Uddannelsesudvalget har i henvendelse af 2. marts 2010 bedt om minekommentarer til skrivelsenBevar gennemførelsesvejledningen – et værn mod fra-fald,som en række foreninger og organisationer med relation til vejled-ningsområdet på ungdomsuddannelserne har underskrevet. Skrivelsenvedrører især tre forhold i globaliseringsaftalenFlere unge i uddannelse ogjob,som er indgået af et bredt flertal i folketinget bestående af Regerin-gen (Venstre og Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkepartiog Det Radikale Venstre. De tre forhold, som kommenteres herunder, erbeslutningen om at omlægge gennemførelsesvejledningen til en fasthol-delsesindsats, risikoen for en afprofessionalisering af vejledningen samtbeslutningen om at frigøre 35 mio. kr. til finansiering af øvrige initiativer.Omlægning af gennemførselsvejledning til en fastholdelsesindsatsDet er aftalt, at gennemførelsesvejledning afløses af en institutionsfor-pligtigelse til at fastholde elever og studerende i uddannelse. Ændringengiver uddannelsesinstitutionerne mulighed for at fokusere fastholdelses-arbejdet på de elever, der er frafaldstruede og derfor kræver en særligindsats, ligesom institutionerne kan anvende andre personalekategorierend vejlederne.Institutionerne bevarer således deres ansvar for at understøtte elever ogstuderende i at gennemføre deres uddannelse, men stilles friere i deresvalg af metoder. Dermed bliver det muligt for den enkelte institution ihøjere grad at tilpasse indsats og ressourcer til vilkårene på den enkelteskole, således at der fremover også kan anvendes socialrådgivere, psyko-loger, socialpædagoger og mentorer, der ikke allerede er tilknyttet institu-
23-03-2010
2tionen. De enkelte institutioner forpligtes til at udarbejde principper forprocedurer ved omvalg og afbrydelse af uddannelse. De forpligtes end-videre til at samarbejde med UU og Studievalg om elever, der er i risikofor at falde fra uddannelsen.Risiko for afprofessionaliseringSom det fremgår af skrivelsen ”Bevar gennemførelsesvejledningen – etværn mod frafald” skal unge have hjælp til:”… misbrugsproblemer (fx alko-hol og spiseforstyrrelser), problemer med lavt selvværd og i øvrigt pres fra forældrene tilat følge et bestemt uddannelsesspor,…”Det er netop for at sikre de unge denbedst mulige hjælp, at der fremover også kan inddrages andre personale-gruppe end vejledere i arbejdet med de unge. Psykologer, socialrådgivere,socialpædagoger m.fl. besidder ofte specifikke kompetencer til at hjælpeunge med sådanne problemer.Det er således ikke hensigten med forslaget at fremme brugen af ikke-uddannet personale. Hensigten er derimod at bringe flere fagligheder ispil i forhold til fastholdelsesarbejdet.Frigørelse af 35 mio. kr. til finansiering af øvrige initiativerFrigørelsen af 35 mio. kr. fra 2012 til finansiering af øvrige initiativer iaftalen omFlere unge i uddannelse og jobskal ses i lyset af, at der i dag i vidudstrækning foregår overlappende vejledning. Det er især relevant at taleom overlappende vejledning på erhvervsskoler, almene gymnasier ogVUC. Rambøll Management Consulting har i en analyse af uddannelses-og erhvervsvejledningen spurgt skolerne om omfanget heraf. Konkretvurderer de her nævnte uddannelsesinstitutioner, at de benytter ca. 85pct. af deres tid på opgaver inden for eget ansvarsområde. Ca. 15 pct. aftiden benyttes på opgaver, der udelukkende er UU’s ansvar, og som UUikke betaler for, eller på opgaver, der udelukkende er Studievalgs ansvar,og som Studievalg ikke betaler for.I 2007 anvendte erhvervsskoler, almene gymnasier og VUC ifølge analy-sen tilsammen 385 mio. kr. på gennemførelsesvejledning, svarende til ca.420 mio. kr. i 2010-prisniveau. Besparelsen på de 35 mio. kr. skal såledesses i lyset af, at de nævnte institutioner skønnes at anvende ca. 15 pct. afde 420 mio. kr., svarende til ca. 63 mio. kr. i 2010-prisniveau, til overlap-pende vejledning.Fra 1. januar 2011 tilbydes e-vejledning. Det er en mulighed for gennemen bred vifte af virtuelle kommunikations- og vejledningsværktøjer, f.eks.online chat, telefon, webcam, sms og e-mail at få personlig vejledning.Formålet med e-vejledningen er at give de ressourcestærke og valgparateunge og deres forældre en let adgang til uafhængig information og vej-ledning om uddannelse og beskæftigelse og dermed motivere til selv-hjælp. Hermed aflastes skolerne for fastholdelses- og vejledningsopgaver,
3og derved frigives ressourcer, som i stedet vil kunne anvendes i fasthol-delsesarbejdet af de unge, der har behov for en tættere personlig kontakt.Med målsætningen om at frigøre institutionerne fra en række krav tilvejledningen samt etablering af e-vejledning er det muligt at undgå en delaf den overlappende vejledningsindsats, der i dag foregår på institutio-nerne, og som reelt er UU’s og Studievalgs ansvar. På den baggrund erder indregnet et beløb på i alt 35 mio. kr. årligt fra 2012 til den ompriori-tering af indsatsen på vejledningsområdet, som Ungepakke II er et ud-tryk for. De 35 mio. kr. medgår således til at finansiere den øvrige del afungepakken, som samlet set i perioden 2010-2012 tilføres over ½ mia.kr. til de nye initiativer.ØvrigtDet bemærkes, at initiativet med at omlægge gennemførelsesvejledningentil en fastholdelsesindsats indgår i den samlede evaluering af UngepakkeII ultimo 2012, idet der dog allerede ultimo 2011 vil blive indsamlet do-kumentation for uddannelsesinstitutionernes retningslinjer for fasthol-delsesarbejdet.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard