Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
809964_0001.png
809964_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsrettetvoksenuddannelseVester Voldgade 1231552 København V.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 211 (Alm. del):I brev af 11. februar 2011 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini(S) stillet mig følgende spørgsmål:”Hvordan vil ministeren løse problemet med, at det er en underskuds-forretning for uddannelserne at gennemføre en realkompetencevurde-ring, hvorfor de ikke gennemfører den i tilstrækkeligt omfang?”Svar:Som det fremgår af nedenstående tabel 1, så kan der generelt konstateresen positiv stigning i aktivitetsudviklingen af gennemførte realkompeten-cevurderinger inden for alle uddannelsesområder fra 2008 til 2009.Tabel 1: Aktivitet for realkompetencevurderingÅrselever

2008

2009

Arbejdsmarkedsuddannelser

191,7287,2

GVU

14,119,2

Almengymnasial uddannelse

0,152,1

Almen voksenuddannelse

0,070,37

VVU- og Diplomuddannelse

-ca. 40**På VVU- og Diplomområdet opgøres aktiviteten i antal personer.Uddannelsesinstitutionernes tilskud til realkompetencevurdering er un-derlagt taxametersystemet. Dette indebærer, at institutionerne får udbe-talt en takst pr. årselev for afholdelse af realkompetencevurdering. Tak-sterne er ikke omkostningsnære, men baseret på et princip om ”gyngerog karruseller”, dvs. at når der findes op til flere tusinde forskellige ud-dannelsesmål og et begrænset antal takster, vil noget af undervisningengive underskud, mens anden undervisning giver overskud. Dette principgælder også tilskuddet til realkompetencevurdering. Der er ikke et takst-fællesskab på tværs af områderne. Herudover er der også forskelle i reg-lerne for deltagerbetaling og tælleprincipper etc. på tværs af områderne.
08-03-2010
2Specifikt for VVU- og Diplomområdet gælder det, at uddannelsesinstitu-tionerne kan opkræve deltagerbetaling for screeningen af en ansøgersrealkompetencer i forhold til adgangskravene på den søgte uddannelse,såvel som de kan opkræve deltagerbetaling for den egentlige realkompe-tencevurdering. Uddannelsesinstitutionerne har derved mulighed for atfå dækket omkostninger forbundet med realkompetencevurdering.I løbet af sommeren 2010 vil der på AMU-området blive gennemført entakstanalyse, hvor overvejelser om takstindplacering af kompetencevur-dering vil indgå. Endvidere foretages der en lovovervågning i 2010 –2011.Jeg vender tilbage til udvalget umiddelbart inden sommerferien 2010, nårrapporten, som skal danne grundlag for lovovervågningen, foreligger.Udvalget vil også blive orienteret i 2. halvår 2010, når resultaterne aftakstanalysen foreligger.I mellemtiden vil området og aktivitetsudviklingen blive fulgt tæt.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard