Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 194 (Alm. del):I brev af 8. februar 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål efterønske fra Christine Antorini (S):Spørgsmål 194:”I svaret på spørgsmål 145 under pkt. 5) Bedre information og betjeningaf udenlandske studerende fremgår af sidste sætning: ”Præcise planer forfunktionen er blevet udarbejdet, og planerne for de forskellige initiativerer under iværksættelse.” Ministeren bedes tilsende udvalget de præciseplaner for funktionen, som der henvises til i denne sætning.”Svar (endeligt):Undervisningsministeriet har i brev af 22. februar 2010 meddelt Folke-tingets Uddannelsesudvalg, at ministeriet har bedt Styrelsen for Interna-tional Uddannelse om at fremsende de præcise planer for funktionen.Styrelsen for International Uddannelse har oplyst følgende:”Styrelsen for International Uddannelse er ansvarlig for at gennemføreinitiativerne under ”Servicepakke” til styrkelse og modtagelse af uden-landske studerende.Der er derudover udarbejdet en række interne dokumenter for, hvordaninitiativerne under servicepakken planlægges implementeret. Den organi-sering, der er nødvendig for at gennemføre initiativerne, herunder rekrut-tering af nye medarbejdere er ved at blive gennemført.Informationspakke til alle internationale studerende
Internationale studerende, der har valgt at studere i Danmark, har udoverinformation om deres uddannelse og institution på tværs af institutioner-ne behov for information om vilkårene for adgang til og brug af CPR-nummer, bolig, bank, telefon, studiejob, forsikring, læge/tandlæge,transport mv.
26-02-2010
2For at sikre en høj og ensartet kvalitet af information til alle internationa-le studerende i Danmark udarbejder Styrelsen for International Uddan-nelse (IU) en elektronisk informationspakke. Informationspakken place-res påwww.studyindenmark.dk.Uddannelsesinstitutionerne skal kunnebruge de forskellige dele af informationspakken som byggeklodser i egneinformationspakker.Arbejdet forventes gennemført i løbet af andet til tredje kvartal i 2010.IU forpligter sig til løbende at vedligeholde og opdatere informations-pakken.Styrket modtagelse og fastholdelse af internationale studerende
Boligforhold for internationale studerendeIU udarbejder i første halvdel af 2010 i samarbejde med uddannelsesin-stitutionerne og ansvarlige myndigheder m.v. en analyse af boligsituatio-nen for internationale studerende, både i forhold til kapacitet (’boligfor-syningen’) og lovgivning (barrierer og uhensigtsmæssige regler).Forbedret betjening og modtagelse af internationale studerendeSideløbende med udarbejdelsen og vedligeholdelsen af informationspak-ken til internationale studerende, vil IU i samarbejde med uddannelsesin-stitutionerne og ansvarlige myndigheder m.v. søge at forbedre selve deunderliggende forhold for internationale studerende i Danmark. Sådanneforbedringer kan komme til udtryk i nemmere og mere gennemskueligesagsgange for internationale studerende (i forhold til CPR-numre, køre-kort, bankkonto m.v.), øget tilgængelighed på engelsk af alt informations-og ansøgningsmateriale (ansøgningsskemaer til kollegier, information fraUdlændingeservice etc.), og i relevant vejledning til de studerende på deenkelte uddannelsesinstitutioner.Arbejdet med at styrke modtagelsen af og servicen til internationale stu-derende vil tage udgangspunkt i en kortlægning af de områder, hvor for-holdene for internationale studerende bør forbedres. Kortlægningengennemføres i 2010. På baggrund af kortlægningen udarbejdes en priori-teret handlingsplan for de kommende årCode of ConductSammen med Undervisningsministeriet, Professionshøjskolernes Rektor-forsamling og Danske Erhvervsskoler vil IU bidrage til udarbejdelsen afnationale brancheretningslinier for danske professionshøjskolers, ingeni-ørhøjskolers og erhvervsakademiers udbud af uddannelser til internatio-nale studerende. Retningslinierne forventes udarbejdet i første halvår af2010.
3Sammen med Danske Universiteter udarbejder IU nationale brancheret-ningslinier for danske universiteters udbud af uddannelser til internatio-nale studerende. Retningslinierne forventes udarbejdet i første halvår af2010.Retningslinierne skal etablere rammerne for god markedsføring af dan-ske uddannelser på det globale uddannelsesmarked - hvad enten disseuddannelser leveres i Danmark eller i udlandet.Behandling af visumansøgninger fra 3. lande studerendeI samarbejde med uddannelsesinstitutionerne og relevante myndighedervil IU ud fra et brugersynspunkt undersøge og beskrive visumansøg-ningsprocessen med henblik på identifikation af områder, hvor Danmarkvil kunne give en mere professionel og effektiv service til 3. lande-studerende, der søger opholdstilladelse til studier i Danmark. Undersø-gelsen gennemføres i 2010. Forslag til eventuelle ændringer og optime-ring af visumansøgningsprocessen forventes primært søgt gennemført i2011 og 2012.Styrket udgående mobilitet
Med henblik på at fremme balancen mellem ind- og udgående mobilitetudarbejder IU i 2010 en handlingsplan for styrkelse af danske studeren-des udgående mobilitet.Styrket kendskab til Danmark som uddannelsesland
I 2010 vil IU koordinere danske videregående uddannelsesinstitutionersdeltagelse ved 5-6 internationale uddannelsesmesser i prioriterede lande.Desuden vil IU i 2010 på en række andre platforme (internet, brochurer,målrettede markedsfremstød) bringe det danske uddannelsesbrand mestmuligt i spil. Overalt vil IU gøre en systematisk indsats for at sikre, at alleaktører som deltager i markedsføringen af Danmark som uddannelses-land, bruger det danske uddannelsesbrand på en ensartet og professionelmåde.IU vil i 2010 iværksætte et mere formaliseret og systematisk samarbejdemed danske repræsentationer i udlandet om markedsføring af dansk ud-dannelse.I løbet af 2010 vil IU videreudvikle det danske uddannelsesbrand medhenblik på at betone den globale arbejdsparathed (global employability),som dansk uddannelse giver i kraft af sin særlige læringstradition.Markedsanalyser
IU vil gennemføre en undersøgelse af de danske videregående uddannel-sesinstitutioners omstilling til at agere på det globale uddannelsesmarked.
4IU vil i et eller to prioriterede lande gennemføre undersøgelse(r) afDanmarks omdømme som uddannelsesland blandt studerende.IU vil udvikle og implementere et dynamisk værktøj til formidling afindsamlet og bearbejdet viden og data om det globale uddannelsesmar-ked, der kan understøtte de danske videregående uddannelsesinstitutio-ners strategiske beslutninger og muligheder for at agere på det globaleuddannelsesmarked.IU vil iværksætte udviklingen af et markedsovervågningssystem, der ind-samler, bearbejder og formidler aktuelle data for internationale studeren-de, der ansøger om optagelse på henholdsvis optages på danske videre-gående uddannelsesinstitutioner.I 2. halvdel af 2010 forbereder IU i samarbejde med uddannelsesinstitu-tionerne og analyseinstituttet i-graduate gennemførelsen af nyt DanishInternational Student Barometer i 2011.IU vil i tæt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne gennemføre enanalyse af danske videregående uddannelsers konkurrenceevne på detglobale uddannelsesmarked, herunder hvordan kravet om brugerbetalingfor 3. lande studerende påvirker Danmarks evne til at tiltrække studeren-de fra disse lande.IU vil gennemføre en analyse af, i hvor høj grad internationale studeren-de medvirker til at imødekomme det danske arbejdsmarkeds behov forkvalificeret arbejdskraft.I 2010 udarbejder IU markedsføringsrapporter om Polen og USA.Kompetenceudviklingstilbud til uddannelsesinstitutionerne
I 2010 udvikler IU et online forum for på www.iu.dk med henblik på atunderstøtte kontinuerlig dialog og vidensdeling mellem danske videregå-ende uddannelsesinstitutioner og andre med interesse for markedsføringaf danske uddannelser.I 2010 udvider IU sit udbud af seminarer/workshops/kurser om aspek-ter af det globale uddannelsesmarked af særlig relevans for danske ud-dannelsesinstitutioner. Som opfølgning på seminarer/workshops/kurseropbygger IU, hvor det er relevant, ressourcecentre påwww.iu.dk/markedsføring med kursusmateriale, værktøjer og andet bag-grundsmateriale, der kan understøtte institutionernes videre arbejde medudvikling og implementering af markedsføringsinitiativer.Web-markedsføring
5I 2010 relancerer IU www.studyindenmark.dk i en sprogligt opdateretversion, som er struktureret tydeligere i forhold til de målgrupper, hjem-mesiden betjener.I 2010 vil IU afsøge fordele og ulemper ved en national koordineret digi-tal ansøgning for alle internationale studerende, der søger optagelse på endansk videregående uddannelsesinstitution. I givet fald skal en sådandigital løsning koordineres tæt med en eventuel ny model for obligatoriskdigital ansøgning for alle studerende samt med de nationale e2012-målsætninger.I 2010 gennemfører IU en analyse og kortlægning af muligheder og bar-rierer for etablering af en national alumneforening for internationalestuderende samt etablerer i givet fald en national alumneforening.”
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard