Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
814982_0001.png
814982_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 188 (alm. del):I brev af 3. februar 2010 har udvalget efter ønske fra Johanne SchmidtNielsen (EL) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 188:"Hvilke overvejelser har man gjort sig, og hvilke tiltag er der taget, for atelever med særlige indlæringsvanskeligheder ikke oplever de obligatoriskenationale test som unødvendige og frustrerende nederlag?"Svar:Der er muligheder indbygget i testsystemet, som kan bidrage til at gøretesten til en positiv oplevelse også for elever med indlæringsvanskelighe-der. Der henvises til mit svar på spørgsmål 185.Skolestyrelsen har udarbejdet en pjece om de nationale test i hvert af defag, der testes i (engelsk, matematik, fysik/kemi, geografi, biologi ogdansk/læsning). Formålet med pjecerne er at informere alle lærere i depågældende fag om, hvad de nationale test er, hvad de tester i, og hvadman kan bruge testresultaterne til. Der er særskilt fokus på at beskrive deemner, som i særlig grad har optaget lærerne i efteråret 2009, fx testenessværhedsgrad, og pjecerne indeholder også anvisninger til, hvorledesman kan tage højde for elever med særlige behov.Endvidere har Skolestyrelsen udarbejdet et vejledningsmateriale om test-gennemførelse til lærere, som underviser elever med funktionsnedsættel-ser inden for seks forskellige handicapområder. Vejledningsmaterialet erudarbejdet i samarbejde med handicaporganisationerne og informererblandt andet om de muligheder, testsystemet allerede nu har, og som kanbidrage til, at elever med vanskeligheder kan gennemføre testen på ligefod med andre elever. Desuden beskrives konkrete praktiske eksemplermed test for forskellige elever med særlige behov, og der gives gode rådtil, hvordan disse elever kan støttes på bedst mulig vis før, under og efteren test.Skolestyrelsen har i februar 2010 afholdt to seminarer særligt for special-skoler, hvor det er forklaret, hvordan det adaptive princip virker, og hvad
16-03-2010
2man kan gøre for at bruge testresultaterne til den videre planlægning afundervisningen.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard