Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
814975_0001.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 186 (alm. del):I brev af 3. februar 2010 har udvalget efter ønske fra Johanne SchmidtNielsen (EL) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 186:"Hvad er den pædagogiske begrundelse for, at specialskolerne for børnmed indlæringsvanskeligheder, skal deltage i de obligatoriske nationaletest?"Svar:De adaptive test giver børn med indlæringsvanskeligheder de sammemuligheder for at få en evaluering af, hvad de kan, som andre elever.Læreren kan dermed tilrettelægge en undervisning, som er målrettet de-res konkrete behov. Testresultaterne giver detaljeret information indenfor specifikke faglige områder, som kan supplere lærerens viden om ele-vens faglige niveau - også for elever med indlæringsvanskeligheder.De nationale test er også for elever med indlæringsvanskeligheder. Detskyldes, at testene tilpasser sig elevens niveau undervejs i testen, og ateleverne kan benytte alle de hjælpemidler, de kender fra dagligdagen, fxstøttelærer eller oplæsningsprogram. For elever med indlæringsvanskelig-heder kan der være nogle særlige udfordringer at tage højde for. Men derer samtidig vide muligheder for at tilpasse testsituationen og give elever-ne en succesoplevelse.Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at Det Centrale Handicapråd og DeSamvirkende Invalideorganisationer i deres høringssvar til L 101 fra2005/06 om blandt andet de nationale test fremhævede, at man ønskede,at elever med særlige behov fik mulighed for at blive testet på lige fodmed øvrige elever.Med venlig hilsen
16-03-2010
Tina Nedergaard