Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
796600_0001.png
796600_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 184 (Alm. del):I brev af 3. februar 2010 har udvalget efter ønske fra Martin Henriksen(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 184:"Kan ministeren oplyse nærmere omkring Tosprogs-Taskforcens opga-ver i forhold til indvandrerelevers tilegnelse af dansk sprog?"Svar:Tosprogs-Taskforcen er forankret i Skolestyrelsen i Undervisningsmini-steriet. Tosprogs-Taskforcens formål og opgaver er at styrke tosprogedeelevers faglighed, så de forlader grundskolen med tilstrækkelige fagligefærdigheder til, at de kan gennemføre en ungdomsuddannelse.Det helt afgørende er kvaliteten i undervisningen, herunder dansk somandetsprog, samt at kommunerne udarbejder en samlet strategi for ind-satsen med at styrke fagligheden, hvilket taskforcen bistår kommuner ogskoler med at udarbejde.Taskforcen vejleder kommunerne i at styrke danskkundskaberne sidelø-bende med den faglige udvikling og til brug herfor anvendes de nye Fæl-les Mål faghæfter, som er offentliggjort i august 2009 med nye bindendeslut og trinmål. I faghæftet Fælles Mål for dansk som andetsprog samt ialle de andre faghæfter for folkeskolens fag er det angivet, hvordan manstyrker dansktilegnelsen i fagene.Det fremgår af formålet med undervisningen i Fælles Mål for dansk somandetsprog, at eleverne på baggrund af deres samlede sproglige og kultu-relle forudsætninger tilegner sig færdigheder i at forstå og anvende talt ogskrevet dansk. Undervisningen skal derudover fremme den enkelte elevsforståelse af samspillet mellem dansk sprog og kultur og elevens sprogli-ge og kulturelle baggrund. Undervisningen i faget dansk som andetsprogskal tilrettelægges sådan, at også tosprogede elever kan nå de samme fast-
09-02-2010
2satte trin- og slutmål for folkeskolens enkelte fag. Undervisningen skalherved bidrage til, at eleven udvikler forudsætninger for en aktiv og lige-værdig deltagelse i skoles dagligdag og i samfundslivet samt forberede tilvidere uddannelse, og jævnfør folkeskolens formålsparagraf skal elevengøres fortrolig med dansk kultur og historie.Det fremgår tillige af undervisningsvejledningen, at eleverne skal læresociale og kulturelle færdigheder. De skal således lære de sproglige udtrykfor en række almindelige omgangsformer i skolen og i det danske sam-fund. Og eleverne skal lære at forholde sig åbent, tolerant og fleksibelt tilhinanden, og klassen skal tage emner som demokrati, ytringsfrihed ogligestilling op.Det er tillige en opgave for Tosprogs-Taskforcen at fremme skole-hjemsamarbejdet og de tosprogede familiers forståelse for dansk skole-kultur blandt andet ved inddragelse og ansvarliggørelse af forældrene.Det er ikke en opgave for Tosprogs-Taskforcen at styrke de tosprogedeelevernes kulturelle baggrund og modersmålskompetencer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder