Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
805829_0001.png
805829_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for gymnasialeuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 183 (Alm. del):I brev af 1. februar 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 183:"Htx-bekendtgørelsen tillader, jf. § 66, op til 25 pct. virtuel undervisningi de enkelte fag.a. Hvordan forholder ministeren sig til bekymringen fra bl.a.Erhvervsskolernes Elev-Organisation (EEO), der kunne tænkesig, at denne grænse blev sænket til 10 pct.? Der henvises til, atEEO sidste år foretog en undersøgelse, som viste, at nogle skolerbestræber sig på at opnå 25 pct. virtuel undervisning, og at der eren stor forskel på, hvordan virtuel undervisning benyttes på deenkelte skoler.b. Ministeren bedes med henvisning til, at virtuel undervisning kanvære et godt redskab for skolerne, såfremt det benyttes rigtigt,oplyse, om der har været henvendelser m.v. om, at virtuelundervisning i dag bruges som lærerfritimer.c. Ministeren bedes konkret beskrive, hvad ministeren forstår vedvirtuel undervisning, sådan som det er beskrevet ibekendtgørelsen."Svar:Hvad angår spørgsmålets pkt. a, er jeg ikke bekymret over, at skolernehar mulighed for at anvende op til 25 pct. virtuel undervisning i hvertfag. Det er nemlig helt afgørende, at betegnelsen ”virtuel undervisning”indeholder ordet ”undervisning”. Virtuel undervisning skal lige som alanden undervisning gennemføres i et samspil mellem lærer og elev. Jeglægger vægt på, at der er plads til at udvikle og anvende nye undervis-ningsformer - herunder undervisning, der er baseret på elevernes anven-delse af it. Jeg er derfor ikke tilhænger af at begrænse skolernes mulighedfor at anvende virtuel undervisning til fx 10 pct.Jeg er opmærksom på, at elevorganisationens bekymring har udgangs-punkt i, at der ved en undersøgelse er konstateret stor variation i kvalite-
26-02-2010
2ten af den virtuelle undervisning. Det er min opfattelse, at et sådant pro-blem bør løses ved fortsat udvikling frem for ved indskrænkning af sko-lernes nuværende muligheder for at anvende virtuel undervisning.Jeg kan i denne sammenhæng oplyse, at ministeriets forsøgs- og udvik-lingsprogram omfatter et særligt indsatsområde om pædagogisk anven-delse af it.Som svar på pkt. b kan jeg oplyse, at der ikke er modtaget henvendelser iministeriet om, at virtuel undervisning i uddannelsesbekendtgørelsensforstand bruges som lærerfri timer.Som svar på pkt. c kan jeg oplyse, at virtuel undervisning er beskrevetsåledes i ministeriets vejledning til htx-bekendtgørelsen:”Bekendtgørelsen åbner mulighed for, at dele af uddannelsestiden kananvendes til undervisning, der ikke forudsætter samtidig tilstedeværelseaf lærer og elever. Anvendelsen af virtuel undervisning kan sikre en bed-re differentiering af undervisningen, så den i højere grad rettes mod denenkelte elev, som derved opnår en bedre studiekompetence og dermed ihøjere grad på egen hånd bliver i stand til at bearbejde og udvikle deresfaglige viden og indsigt.For at virtuel undervisning kan fungere hensigtsmæssigt, skal elevernekunne strukturere og gennemføre eget arbejde uden den tætte lærerover-vågning, der ofte karakteriserer klasseundervisningen. Derfor må skolengøre sig pædagogiske overvejelser om, for hvem, hvordan, hvornår og ihvilken udstrækning virtuel undervisning skal anvendes. Den forudsattemodenhed hos eleverne indikerer, at tyngden af den virtuelle undervis-ning oftest ligger i slutningen af uddannelsen som en del af udviklingenfra elev til studerende.Bestemmelsen om elevernes mødepligt og kravet om aktiv deltagelsegælder også, når dele af uddannelsestiden tilrettelægges som virtuel un-dervisning. Skolens sædvanlige registrering af den enkelte elevs aktivedeltagelse må her ændres til et system, der tager højde for den manglendefælles tilstedeværelse, eksempelvis gennem fastlæggelse af faglige milepæ-le, anvendelse af test m.v.”
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard