Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
797810_0001.png
797810_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 179 (Alm. del):I brev af 29. januar 2010 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini(S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 179:"Vil ministeren oplyse, hvad det norske testsystem i folkeskolen går udpå, herunder hvilke fag der er omfattet, hvor ofte og hvad der testes,hvordan testene anvendes, og hvordan resultaterne offentliggøres."Svar:Skolestyrelsen har via det norske Utdanningsdirektoratets hjemmesideindhentet følgende oplysninger:I Norge blev et system med blandt andet nationale prøver (på noglepunkter svarende til de nationale test i Danmark) lanceret første gang i2004. Prøverne blev evalueret i 2005 og relanceret i nye udgaver i 2007.Der er nationale obligatoriske prøver på 5. og 8. klassetrin i regning, læs-ning på norsk og læsning på engelsk.Ud over de nationale prøver bliver der afholdt afsluttende eksamen(svarende til folkeskolens afsluttende prøver) samt såkaldte kortlæg-ningsprøver i norsk læsning og regning på 1.-3. klassetrin, som også erobligatoriske.Resultaterne fra de nationale prøver offentliggøres på nationalt og regio-nalt niveau samt for den enkelte kommune. Fra centralt hold offentliggø-res resultaterne ikke for den enkelte skole, men pressen kan søge aktind-sigt og har offentliggjort resultaterne. Resultater fra kortlægningsprøverhverken indsamles eller offentliggøres.Hele det norske vurderings- og prøvesystem blev evalueret i 2009 afblandt andet forskere fra DPU i Danmark.
10-02-2010
2Evalueringen peger blandt andet på følgende:De norske nationale prøver i 5. og 8. klasse anvendes kun i be-grænset omfang af lærerne til pædagogiske formål, men vurderesnyttige især af kommuner og rektorer til kontrolformål. Lærernefår kun karakteren som tilbagemelding på prøverne. Lærerne øn-sker mere detaljerede tilbagemeldinger med henblik på bedre atkunne udnytte prøveresultater i undervisningen. Prøverne sætter ihenhold til evalueringen tydeligt præg på undervisningen (wash-back-effekt).Kortlægningsprøverne i 1.-2. klasse anvendes i højere grad pæda-gogisk diagnostisk (ud over scoren anvendes detaljer i elevbesva-relsen til at vurdere elevens svagheder og styrker), og evaluerin-gen vurderer ikke, at der er tydelige washback-effekter.
Evalueringsrapporten ligger på Utdanningsdirektoratets hjemmesidehttp://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Rapporter/2010/NKVS_evaluering.pdf .
Med venlig hilsen
Bertel Haarder