Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 170 (Alm. del):I brev af 27. januar 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål efterønske fra Per Husted (S):Spørgsmål 170:"Hvad er ministerens begrundelse for, at dimitterede erhvervsakademi-praktikanter skal evaluere deres praktikophold til Undervisningsministe-riet, hvilket en række virksomheder finder problematisk, i stedet for atdenne evaluering foregår mellem skole, praktikvirksomhed og studeren-de?"Svar:Med lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddan-nelser blev der pr. 1. august 2009 indført obligatorisk praktikforløb ierhvervsakademiuddannelserne. På baggrund af ministeriets ønske om, aterhvervsakademierne prioriterer implementering, kvalitet og effekten afpraktikforløbene, indgår bl.a. de studerendes vurdering af udbyttet afderes praktikforløb som målsat indikator i erhvervsakademiernes udvik-lingskontrakter.Jeg forventer, at erhvervsakademierne ved forberedelse, gennemførelseog evaluering af praktikforløbene er i tæt dialog med de studerende og deaftagende praktikvirksomheder for at understøtte et positivt udbytte ogfor løbende at udvikle praktikdelen som et centralt element i uddannel-serne.Jeg kan i øvrigt oplyse, at repræsentanter fra erhvervsakademierne sam-men med repræsentanter fra professionshøjskolerne har indgået i en ar-bejdsgruppe, som har udviklet et samlet spørgeskemakoncept for målingaf de studerendes tilfredshed med deres uddannelse, herunder ogsåspørgsmål vedrørende deres tilfredshed med udbyttet af praktikforløbeneog sammenhængen med den teoretiske del af uddannelsen. Det er hen-sigten, at gennemførelsen og de indsamlede data fra denne ene undersø-
2gelse vil blive anvendt både som grundlag for afrapportering af tilhøren-de resultatkrav og indikatorer i udviklingskontrakterne samt som under-støttende dokumentation for institutionens redegørelse af de enkelteuddannelsesudbuds kvalitet og relevans ved akkreditering.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard