Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
749345_0001.png
749345_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
29-10-2009Svar på spørgsmål 17 (Alm. del):I brev af 14. oktober 2009 har udvalget efter ønske fra Pernille Frahm(SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 17:”Finder ministeren det acceptabelt, at forældre skal have kontakt med 14forskellige personer i en kommune, og som forældrene ikke oplever harblik for familiens situation, men snarere at de forskellige sagsbehandlereforsøger at true/presse forældrene til at holde et 6-årigt barn i en børne-have, hvor (skole)barnet ikke trives eller udfordres tilstrækkeligt? I for-længelse af dette spørgsmål ønsker spørgeren ministerens bud på, hvor-dan sådanne forløb kan undgås fremover.”Svar:Jeg skal gøre opmærksom på, at folkeskolen er en kommunal skole, hvorkommunalbestyrelsen har ansvaret for kommunens skolevæsen. Jeg harderfor ingen mulighed for at tage stilling til konkrete sager på folkeskole-området. Det gælder også kommunernes administration af folkeskoleom-rådet.Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, at kommu-nens anliggender styres af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsenhar således det overordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed,herunder kommunens skolevæsen.Det er derfor kommunalstyrelsen, der har ansvaret for, at den kommuna-le forvaltning fungerer.Efter folkeskolelovens § 34, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen efter for-ældrenes anmodning eller med deres samtykke godkende, at et barnsundervisning udsættes til et år efter undervisningspligtens indtræden, når
2det er begrundet i barnets udvikling. Godkendelsen kan betinges af, atbarnet optages i en børnehave.Det er således en betingelse for udsættelse af et barns skolegang, at for-ældrene enten anmoder om udsættelse eller samtykker i udsættelse afderes barns skolegang.Det er naturligvis utilfredsstillende for alle parter, at der ikke er tilstræk-kelig dialog om et barns skolestart, og at der opstår usikkerhed om forlø-bet med at sikre et relevant og tilfredsstillende undervisningstilbud i fol-keskolen. Usikkerhed og ventetider er meget belastende. Derfor har jegtaget initiativ til, som nævnt i svaret på spørgsmål 15, at der i vejlednin-ger fra Skolestyrelsen og i vejledningen om specialundervisning sker enklargøring og præcisering af gældende regelsæt.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder