Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgetChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 169 (Alm. del ):I brev af 27. januar 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål efterønske fra Per Husted (S):Spørgsmål 169:" Erhvervsakademierne oplever en stigende tendens til dokumentations-arbejde og regelbureaukrati, hvilket fjerner tid, ressourcer og fokus fraundervisningen, og vil ministeren derfor dokumentere, hvor mange res-sourcer akademierne anvender til dokumentationsarbejde på direkte for-anledning fra Undervisningsministeriet?"Svar:Med den decentraliserede institutionelle struktur og samlingen af uddan-nelserne i nye stærke professionshøjskoler og erhvervsakademier læggesder op til indførelsen af et nyt paradigme for mål- og rammestyringen afde videregående uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministerietsområde.Ministeriet har i henhold til den vedtagne lovgivning og de indgåede poli-tiske aftaler på området, herunder akkrediteringsloven, loven om er-hvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelsen, er-hvervsakademiloven samt aftalerne om udmøntning af globaliserings-midlerne på området skærpet fokus på de videregående uddannelsesinsti-tutioners dokumentation af opnåede resultater inden for bl.a. kvalitets-udvikling af uddannelserne, udviklingsaktiviteter og øget gennemførelseblandt de studerende.De indførte kvalitetssikringsredskaber afspejler, at fokus i styringsrelatio-nen mellem ministeriet og institutionerne i stigende grad er på resultaterog effekter frem for proces og aktiviteter. Formålet hermed er, at institu-tionerne som udgangspunkt ikke skal stå til regnskab for at dokumentereden række af aktiviteter og indsatsområder, der ligger til grund for opnå-ede resultater. Der overlades hermed et ledelsesmæssigt råderum og fri-
26-02-2010
2hed for institutionerne til at tilrettelægge, efter hvilken strategi og medhvilken ønsket prioritering af ressourcer de fastsatte mål og resultaterskal opnås.Erhvervsakademiernes dokumentation af opnåede resultater er en væ-sentlig forudsætning for synlighed af erhvervsakademisektoren og denpolitiske prioritering af midler til området, f.eks. fra globaliseringspuljen.Jeg er ikke i stand til at oplyse, hvor mange ressourcer erhvervsakademi-erne anvender til dokumentation på direkte foranledning af Undervis-ningsministeriet. Erhvervsakademierne er som ganske nyetablerede insti-tutioner stadig i færd med deres organisatoriske konsolidering. Det er mitindtryk, at en del erhvervsakademier endnu står over for at få tilvejebragtden fornødne centrale administrative organisering til en hensigtsmæssigopgavevaretagelse af f.eks. dokumentation og afrapportering af opnåederesultater.Unødig dokumentation og administration skal undgås, og ministeriet eropmærksomt på, at dokumentation og indberetninger i videst muligtomfang skal koordineres og samkøres, så institutionernes administrativeressourceforbrug minimeres.Den igangværende implementering af ressourceregnskaber for uddannel-sesinstitutionerne på Undervisningsministeriets område, herunder forerhvervsakademierne, har til formål at tilvejebringe en grundlæggendeforenkling af de hidtidige rapporteringskrav og procedurer, som institu-tioner har stået overfor.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard