Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 168 (Alm. del):I brev af 27. januar 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål efterønske fra Per Husted (S).Spørgsmål 168:"Vil ministeren begrunde formålet med følgende dobbeltkontrol i en tid,hvor regeringen netop opfordrer til regelforenkling: Hvorfor skal er-hvervsakademierne både indgå såkaldte udviklingskontrakter med Un-dervisningsministeriet, hvor der periodevis skal rapporteres på helt ope-rationelle mål, samtidig med, at de gennem akkreditering ligeledes skaldokumentere kvalitet på en række indikatorer, der allerede indgår i udvik-lingskontrakterne?"Svar:Folketinget vedtog i 2007 loven om akkreditering af videregående ud-dannelser. Akkrediteringsloven modsvarer de senere års udvikling af etnyt institutionelt grundlag for de videregående uddannelser på Undervis-ningsministeriets område mod stadig større grad af decentralisering medselveje, mål- og rammestyring og finansiering ved taxametertilskud.Denne udvikling er foreløbigt kulmineret med etableringen af professi-onshøjskoler og erhvervsakademier, som samler Undervisningsministeri-ets videregående uddannelser i færre institutioner med langt større volu-men og tyngde end hidtil.Den decentraliserede institutionsstruktur på området indebærer, at deselvejende videregående uddannelsesinstitutioner på Undervisningsmini-steriets område har fået et større selvstændigt ansvar for kvalitetssikringog udvikling af uddannelserne. Akkrediteringsloven udtrykker et politiskog samfundsmæssigt behov for en løbende ekstern kvalitetssikring af, atde målsætninger, der er stillet op for uddannelsesområderne, indfries.Med akkreditering kan danske videregående uddannelsers kvalitet ogrelevans dokumenteres og anerkendes efter internationale standarder.
26-02-2010
2Med velfærdsforligskredsens aftale af 2. november 2006 om udmøntningaf globaliseringsmidler på de videregående uddannelser blev det fastlagt,at midler til kvalitetsløft, bekæmpelse af frafald og udvikling af ny videnudmøntes gennem udviklingskontrakter med de enkelte uddannelsesin-stitutioner på det videregående område. Udviklingskontrakterne indehol-der konkrete resultatkrav og målbare indikatorer for institutionernesanvendelse af de tildelte midler.Det fremgår endvidere af den nye institutionslovgivning på området(herunderlov om erhvervsakademier for videregående uddannelser),atde enkelte institutioners bestyrelser skal indgå en udviklingskontrakt medUndervisningsministeren.De første udviklingskontrakter med erhvervsakademierne blev indgåetfor 2009, og ministeriet står over for her i foråret at skulle indgå nye ud-viklingskontrakter med erhvervsakademierne for den kommende 3-årigeperiode i henhold til den nyligt vedtagne aftale om udmøntning af globa-liseringsmidler for 2010-12.Det er afgørende vigtigt for ministeriet og ikke mindst for institutioner-ne, at der tilvejebringes og formidles en hensigtsmæssig sammenhængmellem de nye styringsredskaber for kvalitetsudvikling af de videregåen-de uddannelser. Ministeriet arbejder målrettet hermed i samarbejde medinstitutionerne, og jeg er sikker på, at vi i den kommende tid vil se positi-ve resultater heraf.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at ministeriet p.t. har initieret flere ar-bejdsgrupper med repræsentanter fra erhvervsakademierne, professions-højskolerne og Danmarks Evalueringsinstitut netop med det formål at fåklarlagt relevante og meningsfulde indikatorer, som kan indgå i ensartetform og koordineres mellem de forskellige styringsredskaber på området.Foreløbigt har arbejdsgrupperne eksempelvis peget på, at det i institutio-nernes redegørelse for et uddannelsesudbuds kvalitet og relevans i enakkrediteringsproces i høj grad vil være nyttigt at kunne understøtte denkvalitative redegørelse med målbare resultater dokumenteret gennemudviklingskontraktens indikatorer. Endvidere vil udviklingskontraktentillige være det redskab, der kan tages i brug, hvis en akkrediteringsprocesviser, at der er behov for at målsætte givne indikatorer for en styrketkvalitet eller relevans på et uddannelsesudbud.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard