Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
796606_0001.png
796606_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 164 (Alm. del):I brev af 26. januar 2010 har udvalget efter ønske fra Martin Henriksen(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 164:”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Flere børn og unge tvivler påholocaust” af 22/1-10 fra Ritzau Bureau samt redegøre for, hvilke initia-tiver ministeren agter at tage med henblik på, at sikre eleverne en ordent-lig undervisning og viden omkring forbrydelserne, der blev begået afnazisterne under 2. verdenskrig."Svar:Mit svar beror på artiklen ”Flere børn og unge tvivler på holocaust”bragt i Kristeligt Dagblad den 23. januar 2010.De bindende mål for undervisningen i både folkeskole og gymnasiumsikrer i dag, at børn og unge stifter bekendtskab med nazisternes forbry-delser under 2. Verdenskrig.Pr. 1. august 2009 trådte nye læreplaner for folkeskolens fag i kraft: Fæl-les Mål 2009.Med Fælles Mål 2009 er indholdet af undervisningen i historie blevetyderligere tydeliggjort. Blandt andet har faget fået indført en historieka-non, der består af 29 punkter, som er opstillet kronologisk.Et af de 29 kanonpunkter er ”Augustoprør og Jødeaktion1943”, somhører til stofområdet for 7.-9. klassetrin. Her fremgår det af vejledningen,at undervisningen på 7.-9. klassetrin også omhandler undervisning i ho-locaust.
09-02-2010
2Det fremgår af fagets bindende slutmål, at undervisningen skal lede fremmod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder i fagets ka-nonpunkter og kronologien heri.Regeringen har yderligere styrket historie i folkeskolen. Faget fik fra sko-leåret 2008-2009 tilført 2 ekstra ugentlige lektioner i forhold til det vejle-dende timetal, og fra 2010-2011 bliver der endvidere indført et mini-mumstimetal i faget på 4.-6. klassetrin.På det gymnasiale niveau vil holocaust og folkedrab typisk blive behand-let under kerneområdet ”Ideologiernes kamp” i historiefagets læreplan.Endvidere besluttede regeringen i 2002 at indstifte en mindedag, derfavner både holocaust og andre folkedrab.Undervisningsministeriets initiativer omfattende arbejdet med Holocaustog Auschwitz-dagen foregår i et tæt samarbejde med Dansk Institut forInternationale Studier (DIIS).Initiativerne finder overordnet sted på fire områder.1. Kommunale arrangementer, der hvert år afholdes omkring den27. januar til erindring om Holocaust.2. Temadage vedrørende ’Auschwitz-dag 2010’, hvor emnet i år er”Farlige forestillinger”. Deltagerne er over 2000 elever og lærerefra landets ungdomsuddannelser.3. Støtte til udarbejdelse af ”Webbaseret undervisningsmateriale omHolocaust” og ”Udarbejdelse af undervisningsmateriale om vid-nesbyrd fra danske jøder deporteret til Theresienstadt under 2.Verdenskrig”.4. Deltagelse i arbejdet omkring The Task Force for InternationalCooperation on Holocaust Education, Remembrance, and Re-search (ITF).Der pågår for tiden evaluering af punkterne 1. og 2. Evalueringen skalblandt andet indeholde forslag til fremadrettede initiativer.Med venlig hilsen
Bertel Haarder