Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 155 (Alm. del):I henvendelse af 19. januar 2010 har udvalget efter ønske af MarleneHarpsøe (DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 155:"Mener ministeren, at det er i tråd med folkeskolens formålsparagraf, derbl.a. fastslår, at folkeskolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kul-tur og historie, når lærerstuderende skal til eksamen i bogen "Medborger-skab - fra teori til praksis", der stærkt politiserende frembruser med hadmod alt, hvad der er dansk?"Svar:Det er professionshøjskolernes ansvar at sikre, at de lærerstuderendeigennem undervisningen rustes til at gennemføre studiet i henhold tiluddannelsens målsætninger. Jeg har ingen grund til at antage, at detteansvar ikke løftes i læreruddannelsen. Jeg er således overbevist om, at defærdiguddannede lærere er fuldt ud rustet til at undervise i tråd med fol-keskolens formålsparagraf.Det forhold, at der i pensum på læreruddannelsen kan indgå tekster meden kritisk vinkel på forskellige institutioner og traditioner i det danskesamfund, er ikke i sig selv udtryk for en ubalance i undervisningen. For-trolighed med og åbenhed over for kritik er en hjørnesten i et demokra-tisk samfund som det danske. Det er villigheden til at forholde sig kritisk,også til kritikken, der gør danske værdier til en levende tradition.
03-02-2010
Med venlig hilsen
Bertel Haarder