Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 15 (Alm. del):I brev af 14. oktober 2009 har udvalget efter ønske fra Pernille Frahm(SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 15:”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at alle børn fremovermodtager et passende undervisningstilbud modsat i dag, hvor forældre tilvanskelige børn oplever, at kommunen modarbejder frem for at hjælpe,jf. artikel i Politiken 13/10-09: ”Arthur vil gerne snart i skole”?”Svar:Efter folkeskolelovens § 20, stk. 1 og 2, påhviler det kommunalbestyrel-sen at sørge for undervisning, herunder specialundervisning, i grundsko-len og 10. klasse af børn og unge under 18 år, der bor eller opholder sig ikommunen, og hvis forældre ønsker dem optaget i folkeskolen.Lovgivningen er således klar. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til atsørge for et relevant undervisningstilbud til alle børn i kommunen, uan-set om der er kapacitetsproblemer i de eksisterende tilbud, eller der erudgifter forbundet hermed.Specialundervisning skal gives uden unødig forsinkelse, og selv om der erventetid på at henvise til bestemte specialundervisningstilbud, skal kom-munalbestyrelsen sikre en kontinuerlig, kvalificeret støtte i ventetiden.Hvis forældre til børn, der har behov for specialundervisning i special-klasser eller specialskoler, er utilfredse med kommunens undervisnings-tilbud, har de mulighed for at indbringe sagen for Klagenævnet for vidt-gående specialundervisning. Det samme gælder forældre til børn, hvisundervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del afundervisningstiden.
29-10-2009
2Henvisning til specialundervisning forudsætter tæt og løbende dialogmellem forældre, skolemyndigheder og pædagogisk psykologisk rådgiv-ning samt eventuelt eksterne eksperter. Klagesagerne ved Klagenævnetfor vidtgående specialundervisning viser, at denne dialog ikke altid ertilstrækkelig.Sidste år blev der fra Skolestyrelsen udsendt en vejledning til kommu-nerne med præciseringer af kravene til henvisning til specialundervisning,og i år udsendes en forældrerettet vejledning, der beskriver forældrenesrettigheder og muligheder, hvis deres barn har behov for specialunder-visning.Ved en kommende revision af vejledningen om specialundervisning ogspecialpædagogisk bistand i folkeskolen vil jeg understrege retten til etrelevant undervisningstilbud uden unødig forsinkelse.Til udvalgets orientering vedlægger jeg kopi af mit brev af 11. oktober2009 til Marie Rønne som svar på henvendelse om den omtalte sag iPolitiken.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder