Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
789374_0001.png
789374_0002.png
789374_0003.png
789374_0004.png
Folketingets uddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Svar på spørgsmål 145 (Alm. del):Folketingets Uddannelsesudvalg har i brev af 12. januar 2010 efter ønskefra Christine Antorini (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 145:”Ministeren bedes give udvalget en status på alle de varslede initiativerfor at styrke reglerne i forbindelse med markedsføring af Danmark somuddannelsesland overfor udenlandske studerende, herunder forhindremisbrug af udenlandske studerende på danske uddannelser, som ministe-ren opridsede i sit talepapir fra åbent samråd i Uddannelsesudvalget27/1-09, jf. alm. del - bilag 169, 2008-09.”Svar:Undervisningsministeriet gennemførte i efteråret 2008 et tilsyn med ud-valgte uddannelsesinstitutioners udbud af uddannelse til udenlandskestuderende. På baggrund af tilsynet er der iværksat en række initiativer,som skal sikre et mere forsvarligt udbud af uddannelser til udenlandskestuderende på erhvervsakademier og professionshøjskoler.Nedenfor følger en gennemgang af de enkelte initiativer samt en oriente-ring om status:1) Etablering af nationale retningslinjer for institutionerne (”Code ofConduct”).For at sikre en kritisk rekruttering, herunder en ansvarlig anvendelse afagenter, og for at hindre unødigt frafald, er det besluttet, at der på natio-nalt niveau skal udarbejdes nationale etiske retningslinjer for danske ud-dannelsesinstitutioners udbud af videregående uddannelse til udenland-ske studerende. De nationale retningslinjer skal fungere som et sæt bran-cheretningslinjer, som branchen - i dette tilfælde erhvervsakademier ogprofessionshøjskoler - selv finder, er et udtryk for god etisk adfærd.Status: Undervisningsministeriet gennemfører aktuelt en drøftelse medDanske Erhvervsskoler og Professionshøjskolernes Rektorkollegium omudformningen af de nationale retningslinjer. Som led i udformningen afretningslinjerne er der nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra
26-01-2010
2institutionerne og ministeriet. I arbejdsgruppen deltager desuden repræ-sentanter fra Styrelsen for International Uddannelse med det formål atvejlede omkring udformningen af retningslinjerne. Det er hensigten, atarbejdet skal være afsluttet inden sommeren 2010.2) Internationale retningslinjer (OECD/UNESCO retningslinjer forkvalitetssikring af videregående uddannelse (Guidelines for Quality Pro-vision in Cross-border Higher Education)OECD og UNESCO har et sæt retningslinjer for kvalitetssikring aftværnational uddannelse fra december 2005, der blandt andet er udarbej-det for at beskytte studerende mod tvivlsomme udbydere og underlødigeuddannelser på det globale marked for uddannelse.Status: På baggrund af tilsynet har Undervisningsministeriet tagetspørgsmålet om brugen af agenter op i OECD og UNESCO. Næstemøde i OECD er den 13.-14. april 2010, hvor Undervisningsministerietvil rejse spørgsmålet igen.3) Klare regler for studieaktivitet for udenlandske studerendeInstitutionerne er forpligtet til at indberette manglende studieaktivitet forudenlandske studerende til udlændingeservice, jf. udlændingeloven.Tilsynet viste, at der er betydelig variation i institutionernes definition afstudieaktivitet og deres praksis for registrering af manglende studieaktivi-tet. Samtidig viste tilsynet, at studieaktiviteten for de udenlandske stude-rende på nogle institutioner var meget lav. Der blev på den baggrundanbefalet klare og håndfaste regler for opgørelsen af studieaktivitet.Status: Den 17. december 2009 vedtog Folketinget L3, om ændring afudlændingeloven (fremsat af integrationsministeren). I henhold til lovenkan integrationsministeren efter forhandling med undervisningsministe-ren fastsætte nærmere regler om studieaktivitet for udlændinge, der ermeddelt opholdstilladelse med henblik på at deltage i en professionsba-chelor- eller erhvervsakademiuddannelse i Danmark.Undervisningsministeriet drøfter i øjeblikket udformningen af en regi-streringsmodel for opgørelse af studieaktivitet med Integrationsministe-riet, Udlændingeservice, Danske Erhvervsskoler og Professionshøjsko-lernes Rektorkollegium. Bekendtgørelsen om fastsættelse af studieaktivi-tet vil blive sendt i høring med henblik på forventet ikrafttrædelse primo2010.4) Anvendelse af formodningsafslagUdlændingeservice har mulighed for at give ”formodningsafslag” på an-søgninger om opholdstilladelse til studerende, hvis der er en formodningfor, at det ikke er udlændingens intention at studere i Danmark. I vurde-ringen kan der indgå oplysninger om den uddannelsesinstitution, dersøges optagelse på, herunder om der tidligere har været problemer med
3opholdstilladelser givet til udenlandske studerende på den pågældendeuddannelsesinstitution. Tilsynet viste, at der er behov for, at formod-ningsafslag anvendes mere offensivt i forhold til institutioner, der ikke ertilstrækkelig kritiske i forbindelse med rekrutteringen af udenlandskestuderende, eller som ikke konstruktivt anvender de erfaringer, de harindhøstet omkring de udenlandske studerendes studieaktivitet og frafald idet fremadrettede arbejde med udenlandske studerende.Status: Efter aftale med Integrationsministeriet er Udlændingeservice ifærd med at udarbejde et notat, der oplister de objektive informationer,som Udlændingeservice kommer i besiddelse af som led i kontrolarbej-det, og som forventes at kunne indgå i en mere offensiv anvendelse afformodningsafslag. Det forventes bl.a., at indberetninger fra institutio-nerne om manglende studieaktivitet vil indgå i vurderingen om eventuel-le formodningsafslag5) Bedre information og betjening af udenlandske studerendeTilsynet viste, at der er behov for, at udenlandske studerende inden stu-diestart introduceres til det danske samfund og det danske uddannelses-system.Status: Ved globaliseringsforhandlingerne i 2009 blev der afsat 10 mio.kr. hvert år de næste tre år til etablering af en servicepakke. Der er taleom en koordinerende funktion, der skal sikre en bedre og mere ensartetmodtagelse og fastholdelse af udenlandske studerende i Danmark. Den-ne tværgående funktion skal blandt andet sørge for informationsflowmellem institutioner i forhold til regler og best practice relateret til hånd-tering af udenlandske studerende, styrke eksponering af Danmark somuddannelsesland og medvirke til at omstille uddannelsesinstitutionerne tilet globalt uddannelsesmarked. Funktionen placeres i Styrelsen for Inter-national Uddannelse. Præcise planer for funktionen er blevet udarbejdet,og planerne for de forskellige initiativer er under iværksættelse.6) Systematisk registrering af studentertilgang og studieaktivitet for uden-landske studerende.Tilsynet viste, at studieaktiviteten for nogle udenlandske studerende varmeget lav.Status: For at sikre en bedre kontrol med de studerendes studieaktivitethar Undervisningsministeriet udviklet en model for systematisk registre-ring af optag og aktivitet for udenlandske studerende. Hidtil har ministe-riet alene registreret aktivitet og optag for danske tilskudsudløsende stu-derende. Ved implementeringen af modellen indberettes nu også oplys-ninger om optag og aktivitet for udenlandske studerende på samme må-de, som for danske studerende. Modellen er igangsat. De første registre-ringer har vist, at ikke alle institutioner indberetter i det krævede omfang.Folketinget vedtog den 18. december 2009 L 60, Forslag til lov om fri-plads og stipendium til visse udenlandske studerende ved erhvervsaka-
4demiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (fremsat af under-visningsministeren). I henhold til loven fordeles midler til fripladser ogstipendier mellem institutionerne efter følgende objektive kriterier:1) Institutionernes størrelse målt ved institutionernes forholdsmæssigeandel af udbetalte undervisningstaxametertilskud.2) Udbetalte internationaliseringstaxametertilskud.3) Den faktiske studieaktivitet for udenlandske betalingsstuderende ogudenlandske stipendiestuderende ved uddannelsesinstitutionen.Derved får institutionerne endnu et incitament til at sikre, at udenlandskestuderende er studieaktive og gennemfører den uddannelse eller det ud-dannelsesforløb, som de er kommet til Danmark for at deltage i.7) Udbud af forberedelses- og adgangskurserTilsynet viste, at flere institutioner udbød selvtilrettelagte forberedelses-og adgangskurser til de studerende. Bekendtgørelsen om ophold- ogarbejdstilladelse til studerende (bek. 904 af 9/7 2007) gav tidligere mulig-hed for at udstede opholdstilladelse til studerende med henblik på delta-gelse i et adgangsgivende kursus, når uddannelsesinstitutionen havdebestemt, at deltagelse i adgangskurset var en forudsætning for at følgeden videregående uddannelse. De af Undervisningsministeriet fastsatteregler om adgang til uddannelser indeholdt imidlertid ikke hjemmel til, atuddannelsesinstitutioner selv kan fastsætte adgangskrav til uddannelser-ne.Status: Integrationsministeriet har ændret bekendtgørelsen om ophold-og arbejdstilladelse, så det nu fremgår, at der kun kan gives opholdstilla-delse til at følge adgangskurser, der er godkendt af Undervisningsmini-steriet - eksempelvis de eksisterende adgangskurser til ingeniøruddannel-serne.Med venlig hilsen
Bertel Haarder