Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
783061_0001.png
783061_0002.png
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Notat om taxametertilskud og de øvrige væsentligste tilskud til

professionshøjskolerne.

Professionshøjskolerne er som de øvrige selvejende institutioner underUndervisningsministeriet omfattet af taxametersystemet.Taxametersystemet er Undervisningsministeriets primære ressourceallo-keringssystem, hvis formål er at sikre en enkel og gennemsigtig ressour-ceallokering på baggrund af objektive tilskudsprincipper.Taxametersystemets afgørende fordel er, at det sikrer finansiering af denfaktiske efterspørgsel efter uddannelse i form af søgningen til og gen-nemførelsen af uddannelser. Samtidig sikrer taxametersystemet et inci-tament til kapacitetstilpasning og automatisk allokering af ressourcer fraområder med aktivitetsfald til områder i vækst.Taxametersystemets to hovedkomponenter er taksterne fastsat på finans-loven og institutionernes faktiske aktivitet opgjort i studenterårsværk.Professionshøjskoler modtager taxameter tilskud til undervisning (un-dervisningstaxameter), fællesudgifter (fællesudgiftstaxameter) samt ogbygningsudgifter (bygningstaxameter). Herudover ydes der en færdiggø-relsestakst pr. studerende, som har afsluttet en uddannelse.Endvidere modtager alle professionsbacheloruddannelser et praktikta-xameter til finansiering af opgaver, der er relateret til institutionernessamarbejde med praktikstederne når de studerende er i praktik.Som supplement til de aktivitetsafhængige tilskud modtager institutio-nerne en række øvrige tilskud, herunder bl.a. kvalitetsudviklingsmidlermv., institutionstilskud og småfagstilskud.Kvalitetsudviklingsmidlerne udgør i dag en stor andel af professionshøj-skolernes samlede tilskud. Således modtager professionshøjskolernekonkrete tilskud fra globaliseringspuljen og trepartsaftalen indgået medFTF til initiativer, der bl.a. skal understøtte følgende formål:Kvalitetsløft og styrket sammenhæng mellem teori og praksis.
17. december 2009Sags nr.:106.37E.151
2Styrkelse af praksisviden på professionshøjskolerne.Konsolidering af produktion af viden i professionsbachelorud-dannelserne.Styrkelse af lærernes grunduddannelse.
Institutionstilskud til professionshøjskolerne ydes til dækning af primærtinstitutionernes basisomkostninger. Tildelingskriterierne for institutions-tilskuddet er objektive og består af følgende tre elementer:1. et grundtilskudselement,2. et aktivitetsbestemt element,3. et arealbestemt elementFor en yderligere beskrivelse af principperne for institutionstilskud tilprofessionshøjskoler henvises til notat om institutionstilskud til professi-onshøjskolerne, som er sendt til udvalget 22. december 2009.Småfagstilskud gives udelukkende til uddannelser på professionshøjsko-lerne, som er pålagt dimensionering, det vil sige et loft over antallet afstuderende, som institutionen må optage på den pågældende uddannelse.Alle uddannelser, som er pålagt en dimensionering på max. 35 studeren-de, modtager småfagstilskud. Ingen udbud af læreruddannelsen modtagersmåfagstilskud.