Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Økonomi- ogkoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København K.Tlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 131 (Alm. del):I brev af 16. december 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 131:"Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 14/12-09 fraDanmarks Lærerforening om finansiering af læreruddannelsen, jf. alm.del – bilag 83."Svar:Jeg kan tilslutte mig Danmarks Lærerforenings mål for en læreruddan-nelse af høj kvalitet og er også enig i, at der skal være en god sammen-hæng mellem teori og praktik i uddannelsen, at der skal være stærke, fag-lige miljøer og attraktive studiemiljøer, samt at der skal ske en løbendeefteruddannelse af uddannede lærere.De overordnede økonomiske rammer for professionshøjskolerne er tilstede i forhold til at udbyde og gennemføre en læreruddannelse af højkvalitet.Danmarks Lærerforenings notat fokuserer alene på den aktivitetsstyrededel af tilskuddene (taxametertilskuddene) til læreruddannelsen. Professi-onshøjskolerne modtager imidlertid ved siden af taxametertilskuddeneogså en række ikke-aktivitetsstyrede tilskud, der skal understøtte en ræk-ke centrale uddannelsespolitiske målsætninger for professionsbachelor-uddannelserne.Der er således de senere år tilført midler til professionshøjskolerne tilbl.a. efteruddannelse af undervisere, attraktive studiemiljøer og sammen-hæng mellem teori og praksis med henblik på at mindske frafaldet, lige-som der er tilført midler til at skabe mere systematisk viden om professi-onsbacheloruddannelserne, jf. nedenfor.
18-01-2010
2I forlængelse af trepartsaftalen indgået med FTF den 1. juli 2007 er dersåledes tilført midler til efteruddannelse, herunder særlige midler til styr-kelse af lærernes efteruddannelse i linjefag og uddannelse af flere prak-tikvejledere. Der blev endvidere afsat i alt 100 mio. kr. til styrkelse affolkeskolelæreruddannelsen gennem øget indsats mod frafald og øgetvejledning.Professionshøjskolerne har endvidere fået tilført midler fra globalise-ringspuljen siden 2007 til bl.a. kvalitetsudvikling af uddannelserne, efter-uddannelse af underviserne, ligesom institutionerne har fået midler til atskabe mere systematisk viden om uddannelserne.Med aftalen mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkepartiog Det Radikale Venstre om udmøntning af midler til de videregåendeuddannelser 2010-2012 og aftale om fordeling af globaliseringsreserventil forskning og udvikling er der ligeledes afsat midler til Professionshøj-skolerne, der skal understøtte kvaliteten af professionsbacheloruddannel-serne, herunder læreruddannelsen, jf. tabel 1.Tabel 1
Udmøntning af midler til professionshøjskolerne 2010-2012
2010
2011
2012
317,3 277,9 278,9
185,233,038,360,8184,133,0-60,8184,134,0-60,8
Mio. kr., PL10
Kvalitetsløft og styrket sammenhæng mellem teori ogpraksis på professionshøjskolerneStyrkelse af praksisviden på professionshøjskolernemv. samt styrkede studiestartsforløb på professionsba-cheloruddannelserneReduceret frafald og fortsat udviklingsbasering påprofessionshøjskolerneInstitutionerne skal skabe mere systematisk viden
De afsatte midler giver professionshøjskolerne gode muligheder for ogsåi de kommende år at arbejde med kvalitetsudvikling, styrke uddannelser-nes forankring i den faglige praksis og målrette indsatsen mod frafald.Danmarks Lærerforening nævner endvidere, at læreruddannelsens småfag bliver klemt, og at professionshøjskolernes udbud af linjefag for-mindskes. Lærerforeningen nævner, at linjefaget fysik/kemi risikerer ikkeat blive oprettet på nogle uddannelsessteder. Jeg skal her pege på, at jegsammen med forligskredsen i februar 2009 åbnede mulighed for forsøgblandt andet med det formål at sikre, at flere studerende vælger tre fremfor to linjefag. Der er nu en række forsøg i gang – herunder med fy-sik/kemi.Det er min vurdering, at spørgsmålet om udsatte fag – det vil sige fag,der ikke oprettes, fordi for få studerende vælger dem – blandt andet
3handler om linjefagsstrukturen i den nye læreruddannelse. Jeg planlæggerderfor at åbne mulighed for yderligere forsøg med læreruddannelsen. Jeghar netop bedt ministeriet henvende sig til Følgegruppen for ny lærerud-dannelse for at høre dens vurdering, inden jeg går videre til forligskred-sen med yderligere initiativer.Jeg anerkender, at professionshøjskolerne i en tid med vigende søgningtil bestemte uddannelser kan opleve vanskeligheder med at tilpasse kapa-citet og omkostninger til den faktiske aktivitet på uddannelsesinstitutio-nerne. Professionshøjskolerne har dog ansvaret for at planlægge og prio-ritere de tilskud, de tildeles, så de bedst muligt understøtter de uddannel-sespolitiske målsætninger, hvilket kan indebære at fx læreruddannelsen ien periode skal tilføres flere ikke-aktivitetsafhængige midler.Jeg vil dog ikke afvise, at der i det nuværende tilskudssystem kan findesuhensigtsmæssigheder.I forlængelse af den tværministerielle analyse ”Selvejende institutioner –styring, regulering og effektivitet” er der af samme årsag igangsat at ar-bejde i Undervisningsministeriet netop med henblik på at sikre, at til-skudssystemet tjener sit formål bedst muligt. Jeg vil sørge for, at Dan-marks Lærerforenings synspunkter vil blive inddraget i dette arbejde.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder