Uddannelsesudvalget (UDU) Alm. del

Samling: 2009-10

Spørgsmål 130

Ministeren bedes kommentere udtalelsen om heldagsskoler fra den konservative uddannelsesordfører nedenfor, jf. artikel på Altinget 10/12-09: "Heldagsskole splitter regeringen". Ministeren bedes oplyse, hvorvidt ministeren deler det konservative synspunkt, at udelukkende børn med særlige behov skal have mulighed for at gå i heldagsskole. Uddrag fra artikel: I regeringens afbureakratiseringskatalog, er der forslag om at afskaffe loftet over timer i de mindste klasser med begrundelsen, "at der er gode erfaringer med forsøg, hvor skoledagene har været længere end seks timer". Er I så imod eller for heldagsskoler? "Der mangler et par ord i forslaget, nemlig at det skal være heldagsskoler for børn med særlige behov. Og det skal med, hvis vi skal bakke op om det. Børn med særlige behov kan være børn, der skal sprogstimuleres, eller børn, der opfører sig dårligt. Ting, der gør, at man har brug for at sikre, at børnene er i en tryg ramme. En heldagsskole gør eksempelvis, at ballademagere bliver tæmmet, så de kan få en uddannelse på længere sigt," siger Henrik Rasmussen, der betegner diskussionen som spændende og god.
Dato: 15-12-2009
Status: Endeligt besvaret

Endeligt svar

Dokumentdato: 22-12-2009
Modtaget: 22-12-2009
Omdelt: 23-12-2009

UDU alm. del - svar på spm. 130, fra undervisningsministeren

Svar til UDU alm del spørgsmål 130_1 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 15-12-2009
Modtaget: 15-12-2009
Omdelt: 15-12-2009

Spm. om heldagsskoler, til undervisningsministeren

Spm. om heldagsskoler, til undervisningsministeren (pdf-version)
Html-version