Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 118 (Alm. del):I brev af 7. december 2009 har udvalget efter ønske fra JohanneSchmidt-Nielsen (EL) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 118:"Vil ministeren kommentere den kritik af de nationale test i skolen, sombåde britiske, danske og finske eksperter kommer med i artikel i Infor-mation 3/12-09:"Kvalitet kan nemt måles og vejes ihjel"?”
22-12-2009
Svar:De britiske og finske eksperter påpeger forskellige sammenhænge ogrisikofelter vedrørende test, og jeg er helt enig i, at de er vigtige at holdesig for øje. Netop derfor har vi i Danmark også taget højde for dem iforbindelse med udformningen af de nationale test.Vi har ved udvikling af de nationale test taget ved lære af både englæn-dernes og finnernes erfaringer. Det afspejler sig bl.a. ved, at testresulta-terne og testopgaverne er fortrolige. Jeg henviser herom til mit tidligeresvar på spørgsmål 116.Det fremgår af artiklen, at skoler over hele landet kan sammenligne sigmed hinanden via testresultater. Dette er ikke korrekt. Kommunalbesty-relsen får indsigt i testresultaterne på skoleniveau, men de må ikke of-fentliggøres, og testresultaterne er blot én blandt mange andre indikato-rer for kvaliteten af kommunens skoler, som kommunalbestyrelserne fårforelagt i de kommunale kvalitetsrapporter.Testene tester kun udvalgte faglige områder, som det giver mening atteste ved en it-baseret test, og testene skal først og fremmest anvendessom et pædagogisk værktøj for læreren. Derfor er det også meningen, attestene skal have konsekvenser for undervisningen. Hvis testresultaterneviser, at en elev klarer sig dårligt inden for et eller flere af de faglige om-råder i testen, skal læreren følge op ved at planlægge undervisningen, såeleven styrker sin faglighed inden for de relevante områder. De nationale
2test skal således være en hjælp til, at læreren kan forbedre den pædagogi-ske indsats.I efteråret 2009 er de nationale test stillet til rådighed for folkeskolerne.Det har resulteret i, at skolerne frivilligt har gennemført 200.000 test.Skolestyrelsen har oplyst, at styrelsens generelle indtryk er, at testene erforløbet, som de skulle. Desuden er det Skolestyrelsens indtryk, at ele-verne generelt er glade for de it-baserede test.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder