2der er set eksempler på, at den samme opgave kan optræde flere gange iresultatvisningen til lærerne. Fx har leverandøren set et testforløb, hvorder optræder én opgave mere end eleven reelt har bevaret. Dette vil bliverettet inden de obligatoriske test til foråret.Faglig indsigt fra supportsiden
Det fremgår af indlægget, at der savnes en forklaring på, hvorfor og udfra hvilke kriterier eleverne skal besvare et forskelligt antal opgaver, før-end de opnår et sikkert testresultat.Skolestyrelsen har oplyst, at der ligger nogle statistiske kriterier til grundfor, hvornår eleverne opnår et sikkert resultat i testene, som bl.a. afhæn-ger af elevens svarmønster. Det er derfor forskelligt fra elev til elev, hvormange opgaver der skal til for at gennemføre en test. I nogle tilfælde kandet således forekomme, at en elev skal besvare helt op til 90 opgaver,mens det i andre tilfælde vil være tilstrækkeligt med fx 40 opgaver.Ressourceforbrug
I indlægget fremføres, at det kræver mange ressourcer at gennemføretestene og gennemgå resultaterne.Skolestyrelsen har oplyst, at styrelsens erfaring er, at skolerne tilrettelæg-ger testene på mange forskellige måder. Styrelsen forventer, at skolernevil anvende mindre tid på tilrettelæggelse og gennemførelse, efterhåndensom skolerne bliver fortrolige med systemet. Det er op til den enkeltelærer, hvor meget tid der anvendes på at gennemgå og følge op på testre-sultaterne. Der er mange oplysninger at hente i testeresultaterne, og Sko-lestyrelsen opfordrer derfor lærerne til at starte med at se på de overord-nede resultater og se mere detaljerede resultater, hvis der er pædagogiskegrunde til det.Elevreaktioner
Det fremgår af indlægget, at nogle af de yngste elever er blevet kede afdet under testforløbet, og at der vil være flere parametre end det, der harmed testene at gøre, som spiller ind på testresultatet.Det er uheldigt, hvis eleverne bliver kede af det under testene, og det erikke intentionen. Skolestyrelsen har oplyst, at styrelsen vil sætte ind meden særlig vejledningsindsats forud for de obligatoriske test, så elevernekan forberedes bedst muligt på testene. I vejledningen vil der bl.a. blivelagt vægt på at få videreformidlet de gode erfaringer, som nogle skolerhar haft med at forberede eleverne på testene, og som har ført til, at ele-verne har fået en god oplevelse i forbindelse med testafviklingen. Afmaterialet vil det ligeledes fremgå, at det er vigtigt at fortælle eleverne,hvad testene går ud på, fx at det ikke handler om at blive først færdigeller svare på flest opgaver.