Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
775398_0001.png
775398_0002.png
775398_0003.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 108 (Alm.del):I brev af 3. december 2009 har udvalget efter ønske fra Pernille VigsøBagge (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:"Ministerens kommentarer udbedes til indlæg på www.folkeskolen.dk30/11-09 af Poul W. Esberg: "Erfaringer med de nationale tests, næst-sidste version???"Svar:Poul Esberg fremlægger i sit indlæg på folkeskolen.dk sine erfaringermed de frivillige nationale test. I indlægget efterspørger han endnu enprøve-omgang af testene, da der stadig forekommer fejl i opgaveformu-leringerne.Skolestyrelsen har oplyst, at testene er klar til at blive taget i brug, og jeghar derfor ikke planer om endnu en prøve-omgang. De test, som harfungeret som frivillige test i oktober og november 2009, er en pilotudga-ve af de nye nationale test som oplyst til Finansudvalget i aktstykke 18.Nogle af opgaverne i pilotudgaven indeholder mindre fejl af sproglig oggrammatisk karakter, og Skolestyrelsen har på forhånd informeret sko-lerne herom. Fejlene vil være rettet, inden testene bliver obligatoriske tilforåret.Nedenfor kommenteres de enkelte punkter i indlægget.

Faktuelt

I indlægget nævnes, at elever har fået den samme opgave flere gange.Skolestyrelsen har oplyst på baggrund af oplysninger fra leverandøren aftestene, at denne fejl ikke burde kunne forekomme, men at der kan væretale om opgaver, der ligner hinanden. Reelt er der tale om forskelligeopgaver. Leverandøren af testene har overfor Skolestyrelsen oplyst, at
15-12-2009
2der er set eksempler på, at den samme opgave kan optræde flere gange iresultatvisningen til lærerne. Fx har leverandøren set et testforløb, hvorder optræder én opgave mere end eleven reelt har bevaret. Dette vil bliverettet inden de obligatoriske test til foråret.

Faglig indsigt fra supportsiden

Det fremgår af indlægget, at der savnes en forklaring på, hvorfor og udfra hvilke kriterier eleverne skal besvare et forskelligt antal opgaver, før-end de opnår et sikkert testresultat.Skolestyrelsen har oplyst, at der ligger nogle statistiske kriterier til grundfor, hvornår eleverne opnår et sikkert resultat i testene, som bl.a. afhæn-ger af elevens svarmønster. Det er derfor forskelligt fra elev til elev, hvormange opgaver der skal til for at gennemføre en test. I nogle tilfælde kandet således forekomme, at en elev skal besvare helt op til 90 opgaver,mens det i andre tilfælde vil være tilstrækkeligt med fx 40 opgaver.

Ressourceforbrug

I indlægget fremføres, at det kræver mange ressourcer at gennemføretestene og gennemgå resultaterne.Skolestyrelsen har oplyst, at styrelsens erfaring er, at skolerne tilrettelæg-ger testene på mange forskellige måder. Styrelsen forventer, at skolernevil anvende mindre tid på tilrettelæggelse og gennemførelse, efterhåndensom skolerne bliver fortrolige med systemet. Det er op til den enkeltelærer, hvor meget tid der anvendes på at gennemgå og følge op på testre-sultaterne. Der er mange oplysninger at hente i testeresultaterne, og Sko-lestyrelsen opfordrer derfor lærerne til at starte med at se på de overord-nede resultater og se mere detaljerede resultater, hvis der er pædagogiskegrunde til det.

Elevreaktioner

Det fremgår af indlægget, at nogle af de yngste elever er blevet kede afdet under testforløbet, og at der vil være flere parametre end det, der harmed testene at gøre, som spiller ind på testresultatet.Det er uheldigt, hvis eleverne bliver kede af det under testene, og det erikke intentionen. Skolestyrelsen har oplyst, at styrelsen vil sætte ind meden særlig vejledningsindsats forud for de obligatoriske test, så elevernekan forberedes bedst muligt på testene. I vejledningen vil der bl.a. blivelagt vægt på at få videreformidlet de gode erfaringer, som nogle skolerhar haft med at forberede eleverne på testene, og som har ført til, at ele-verne har fået en god oplevelse i forbindelse med testafviklingen. Afmaterialet vil det ligeledes fremgå, at det er vigtigt at fortælle eleverne,hvad testene går ud på, fx at det ikke handler om at blive først færdigeller svare på flest opgaver.
3Det er rigtigt, at der kan være forhold, som spiller ind på elevernes test-resultater, som ikke har med det, der testes, at gøre. Fx kan en elev haveen dårlig dag, eller have troet testen handler om at besvare så mangeopgaver som muligt så hurtigt som muligt. Derfor opfordrer Skolestyrel-sen til, at lærerne sammenholder testresultaterne med deres øvrige videnom eleverne.

Det tekniske

Det fremgår af indlægget, at det tekniske fungerer, som det skal, men atdet er lidt besværligt, at man ikke kan sætte alle elevers test i gang på éngang.Skolestyrelsen har oplyst, at der er flere skoler, som har efterspurgt, atalle elever kan aktiveres på én gang fra monitoreringssiden. Derfor er deten funktion, som forventes at være implementeret i testsystemet, når deobligatoriske test starter i februar 2010.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder