Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 106 (Alm. del):I brev af 3. december 2009 har udvalget efter ønske fra Marianne Jelved(RV) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 106:" Under henvisning til artikel i Folkeskolen nr. 28, 2009: "Lærere dumperlæsetest" bedes ministeren begrunde sin prioritering af lukkethed fremfor åbenhed, når der ikke må være offentlighed om de obligatoriskenationale test, så der kan foregå en åben debat i offentligheden om denoffentlige skole og herunder om-testenes faglighed og om, hvad det egentlig er, testene tester ogdermed måler,-testenes indvirkning på undervisningen,-testenes påvirkning af elevernes adfærd m.m.-testenes indvirkning på forældrenes opfattelse af skolensprioriteringer-konsekvenserne for skolens forskellige interessenter, når skolernerangordnes efter en landeprofil.”Svar:Jeg kan oplyse, at det følger af folkeskoleloven, at testresultater for deobligatoriske test og testopgaverne er fortrolige.At oplysninger om testresultater er fortrolige indebærer, at lærere, skole-ledere, medlemmer af skolebestyrelsen, ansatte i den kommunale for-valtning, medlemmer af kommunalbestyrelsen m.fl. har tavshedspligtmed hensyn til oplysningerne, og at uberettiget videregivelse eller udnyt-telse af oplysninger om testresultater kan straffes i medfør af straffelo-vens regler om tavshedspligt.Det indebærer tillige, at journalister eller andre ikke vil kunne få aktind-sigt i testresultater i medfør af offentlighedslovens bestemmelser herom.Oplysningernes fortrolighed indebærer således et direkte forbud mod, atskoler eller kommuner offentliggør testresultater.
15-12-2009
2At oplysningerne er fortrolige udelukker ikke en berettiget videregivelseaf oplysningerne efter bestemmelserne herom.Baggrunden for at gøre oplysningerne fortrolige har således tidligere væ-ret grundigt drøftet og behandlet. Jeg kan derfor henvise til forarbejdernetil L 101 Folketingsåret 2005-06 og de i den forbindelse besvaredespørgsmål.Jeg kan sammenfattende her nævne, at den overordnede grund til at und-tage resultaterne af test fra de almindelige regler om offentlighed i for-valtningen er, at testene udgør et internt pædagogisk værktøj og er etelement i den løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen.Det er derfor forudsat, at skolerne skal kunne foretage denne evaluering itillid til, at testresultaterne ikke videregives, bortset fra når det sker beret-tiget. Derved sikres det, at testene alene udgør et element i den samledeevaluering og ikke kan danne grundlag for rangordning af de enkelteskoler mv.Kun det samlede resultat for landet vil blive offentliggjort, så bl.a. denenkelte lærer eller skole har et sammenligningsgrundlag for resultaterne iklassen eller på skolen. Da testresultaterne udover landsresultaterne erfortrolige, for så vidt angår opgørelser for kommuner, skoler, klassermv., er der ikke tale om, at der kan ske en offentlig rangordning af sko-lerne.Udover testresultaterne er opgaverne fortrolige for at sikre, at de kananvendes i flere år, og ikke mister deres værdi som pædagogisk redskab,hvis de bliver alment kendte.Jeg forstår godt ønsket om at diskutere de nationale test, og jeg mener, attestene skal kunne drøftes og debatteres på et så åbent grundlag sommuligt inden for de nævnte lovgivningsmæssige rammer.Jeg kan da også oplyse, at de faglige emner, som indgår i de nationaletest, er lagt frem og grundigt beskrevet på Skolestyrelsens hjemmeside ogpå den evalueringsportal, hvorfra de nationale test kan tilgås. Her kanogså findes eksempelopgaver til foreløbig seks af de ti nationale test,mens eksempelopgaver til de sidste test netop nu er ved at blive lagt ud.Jeg mener, at dette giver et godt grundlag for åben diskussion om teste-nes indhold og indretning, set i lyset af, at opgaverne i testene ikke kanoffentliggøres.Jeg kan desuden oplyse, at lærerne gerne må drøfte det konkrete indholdi de testopgaver, som en elev har besvaret, hvis det sker som led i et fag-ligt samarbejde. Det kan for eksempel ske i forbindelse med lærernesdrøftelse af elevernes testresultater i forbindelse med et teamsamarbejde,eller når en læsevejleder har brug for at drøfte en elevs resultater medelevens lærere. I de tilfælde kan det være relevant for de pågældende læ-
3rere at gennemgå de opgaver, som eleverne har besvaret. Formen forudvekslingen af sådanne oplysninger skal naturligvis fortsat ske underhensyntagen til, at oplysningerne er fortrolige.Jeg finder således, at der er rig mulighed for at debattere testenes faglig-hed, testenes indvirkning på undervisningen, påvirkningen af elevernesadfærd og indvirkningen på forældrenes opfattelse af skolens prioriterin-ger. Jeg har med glæde noteret, at flere af disse emner har været debatte-ret lige fra de obligatoriske test blev foreslået, og debatten er løbendeblevet understøttet af forskning og evalueringer på området.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder