Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
821222_0001.png
821222_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
31. marts 20102010-2016
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 996(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 996:

"Er det ministerens opfattelse, at Trafikstyrelsens notat "Helsingborgmodellen- hvad sker der?" fra den 10. juni 2008 har ført til ændringer hosTrafikselskaberne i form af andre kontraktformer, incitamentsordninger mv.?Og i så fald, hvordan vil ministeren så beskrive ændringerne?"

Svar:

Jeg kan ikke svare på, om det er Trafikstyrelsens notat, der har inspireret tra-fikselskaberne til at anvende andre kontraktformer, herunder incitamentskon-trakter, men jeg er bekendt med, at flere trafikselskaber er i gang med at udvik-le kontrakter med incitamenter for at tiltrække flere passagerer.Det vil være for omfattende at beskrive alle de ændringer, der finder stedlokalt, men jeg er generelt positiv over for incitamentsaftaler, der kan være medtil at få flere passager til at benytte den kollektive trafik.Som eksempel kan jeg nævne Movia, der på sin hjemmeside den 6. november2009 skriver:”To af hovedstadens markante pendlerlinjer - 150S og 173E – tiltrækkerstadig flere passagerer, og specielt 173E oplevede en forrygendeseptember. Begge linjer, der køres af Arriva, er omfattet af særligeincitamentskontrakter med bonus til busselskabet og de involveredekommuner.”Endvidere kan jeg oplyse, at der via Passagerpuljen, der administreresaf Trafikstyrelsen, er tildelt Nordjyllands Trafikselskab ca. 2 mio. kr. til”Indførelse af incitamentsaftaler i Region Nordjylland” og Fynbus ca.
1,5 mio. kr. til ”Incitamentskontrakter”. Det er i overensstemmelse med Passa-gerpuljens formål om at tiltrække flest mulige nye passagerer, og hvor incita-mentskontrakter netop er et af den slags projekter, der vil kunne ydes støtte til.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt