Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
900726_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
12. oktober 20102010 - 2015
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 993(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 993:

"På hvilken måde mener ministeren at Banedanmarks nye beregninger for ret-tidigheden på Kystbanen adskiller sig fra de hidtidige beregninger?"

Svar:

Metoden anvendt til beregning af rettidighed er uændret, og følger fortsat kon-trakten for trafik på Kystbanen. Der er dog foretaget en ændring i datakilden tilansvarsfordelingen for urettidigt aflyste tog.Tidligere anvendte Banedanmark kun data fra den såkaldte ”P-base” til an-svarsfordeling. Men det er mellem Banedanmark, Trafikstyrelsen og DSBFirstaftalt at anvende de såkaldte ”RDSdata” omkring urettidige aflysninger for pe-rioden 0-3 dage, mens der benyttes data fra ”P-base” for perioden 4-7 dage.Herigennem opnås et mere retvisende billede af ansvaret.I løbet af 2009 skete der således en forbedring af grundlaget for ansvarsforde-ling for forsinkelser. Herefter genberegnedes hele 2009 på det nye forbedredegrundlag, herunder blev ansvaret for 1.100 uafklarede driftsrapporter for peri-oden januar til april 2009 fastlagt.Dette afstedkom en ændring i tallene for ’aflyste tog operatør’, og dermed ogsåen ændring i grundlaget for beregning af betalingen til DSBFirst.Fremadrettet vil ansvarsfordelingen for forsinkelser være baseret på udtræk frabegge systemer.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt